חפש בבלוג זה

5.10.2009

ארביטרז' - תשואה ללא סיכון בתיק השקעות

בפוסט "ניהול השקעות: רק בשוק משוכלל" http://i-nvest.blogspot.com/2009/09/blog-post_13.html הצגתי שתי דוגמאות שמראות שלא תמיד השוק הוא משוכלל. הדוגמאות מראות שבטווחי זמן קצרים מאוד השוק לא תמיד נמצא באיזון. המשקיע בשיטת קנה, החזק ואזן מסתכל לטווח הארוך. לכן מצבים כאלה אינם משפיעים על השקעתו מכיוון שבסופו של דבר השוק חוזר לאיזון ומניות החברות נסחרות לפי הערך הכלכלי של החברות. יחד עם זאת נשאלת השאלה, האם ממצבים כאלה ניתן להפיק רווחים ?

השאלה הזו, שהרבה מאוד משקיעים עוסקים בה, מזכירה לי תמיד את האלכימאים של ימי הביניים. בימי הביניים חיפשו ה"מבינים" שיטות להפיק זהב יקר ערך על ידי התכה של חומרים פשוטים וזולים יותר. כמובן שאף אחד לא הצליח, אבל כולם ניסו כי מי שהיה מצליח להפוך נניח חול ומים לזהב היה נהיה עשיר מאוד. אם נמשיך את הסיפור קצת הלאה, השיטה להפוך חול לזהב היתה מתגלה בסופו של דבר לכולם, ואז כולם היו מפיקים זהב מחול ומים ומחיר הזהב היה יורד פלאים. מבחינה כלכלית בטווח הקצר היה נוצר חוסר איזון שכוחות השוק היו מאזנים בטווח הארוך.

4.10.2009

שאלות ותשובות למתחילים לבנות תיק השקעות

הנה תשובות לאוסף של שאלות מקוראת, המשקף שאלות דומות המגיעות מקוראים רבים:

שאלה: נאלצתי להתנהל עד עכשיו, בעקבות לימודים, ומחייה במרכז, דרך הלוואות, ורק עכשיו, כיסיתי את כל ההלוואות וברשותי סכום להשקעה... ראשית, בנוגע לשאלה אם בכלל אני אכן מסוגלת להתמודד עם זה בעצמי (בכל מקום קראתי, שבשביל לנהל תיק השקעות עצמאי, דרוש ידע רב, כי זה תחום מורכב), והאם לפני שאני מתחילה, אני חייבת לעבור קורס כלשהו ?

תשובה: ראשית, אם הצלחת עד עכשיו לקבל הלוואות ולהחזיר אותן, לממן לימודים ועוד לחיות במרכז (הכי מסובך :-) ) וגם לחסוך סכום להשקעה, זה סימן מובהק שיש לך את כל הכישורים הדרושים לנהל בעצמך את תיק ההשקעות שלך ואף מעבר לכך. ההמלצה שלי היא להתחיל בקטן ולהתקדם לאט, כך גם תיתנסי בעצמך, וגם תסכני רק מעט מהסכום שיש לך. לגבי קורסים, יש מבחר מאוד גדול אבל ממה שניתן להבין לרוב מדובר בקורסי ניתוח טכני שאת דעתי עליהם כבר הבעתי בעבר בפוסטים או קורסים ב"שיטות" מסחר יומי שגורמות יותר מהכל לחדר העסקאות להרוויח מעמלות.. הניסיון שתקבלי מהתנסות אישית שווה הרבה יותר מקורסים מהסוג הזה. אני כן ממליץ על קורסים אקדמיים בניהול פיננסי ובכלכלה בכלל, אבל רק למי שממש מתעניין בתאוריה, כי לא נותנים שם את הידע המעשי במסחר.

2.10.2009

המלצות להשקעה באג"ח חברות לתיק ההשקעות

לאחר שראינו איך המשקיעים "המוסדיים" (קרי: קרנות הפנסיה, הגמל, ההשתלמות, ביטוחי המנהלים) נופלים פעם אחר פעם בהשקעות של כספי החסכון שלנו באג"ח של חברות שלא יכולות לעמוד בתשלומי האג"ח (אפריקה, צים ועוד), פרסמה ה"גננת" הנחיות כיצד לבחור השקעות באג"ח חברות. מפליא שכעת מסתבר שרכישת אג"ח לתיקי ההשקעה נעשתה עד היום (אני מניח אמנם שלא בכל המיקרים) על ידי אותם "מנהלי השקעות" ללא בדיקת נאותות מינימלית.

אז למה אני מביא כאן את המלצות ה"גננת" ? כי אני חושב שאלו המלצות שמתאימות גם למשקיע הקטן (אנחנו).

מי היא ה"גננת" ? צדקתם. המפקח על שוק ההון והביטוח.

הנה עיקר ההמלצות ערוכות על ידי כך שיתאימו למשקיע ה"קטן", שיכול למצוא את כל הנתונים גלויים באתר הבורסה, ובדוחות של המנפיק, עבור השקעה באג"ח של חברות ציבוריות: