חפש בבלוג זה

31.1.2010

אגח להמרה בתיק השקעות

הנה שאלה מעניינת מקורא:
בעקבות הכתבה:  הכירו את אפיק ההשקעה הטוב בישראל, מיכה צ'רניאק רציתי לדעת את דעתך על הנושא. השקעות באג"ח להמרה אינה נפוצה כל כך, אך לפי הכתבה השקעה, בתעודת סל של אג"ח להמרה עדיפה על תעודת סל מנייתי.

תשובה:

ראשית לא קיימת תעודת סל על מדד אג"ח להמרה. אבל בכל מקרה התשובה שלי מתחלקת לשני חלקים. בחלק הראשון השוואה של אסטרטגיית הצמדות למדד אג"ח להמרה מול תשואת השוק ומדד תל אביב 25. בחלק השני נבחן את האג"ח להמרה בפני עצמו ואראה גם את הצד הלא כל כך זוהר שלו.

חלק ראשון:

היצמדות למדד אג"ח להמרה אינה משיגה את מדד תל-אביב 25. לא בשנה האחרונה, ראה גרף להלן (הקו הכחול הוא מדד תל-אביב 25, הקו הצהוב הוא מדד אג"ח להמרה):


לא בשלוש השנים האחרונות, ראה גרף להלן:
 
 
וגם לא בחמש השנים האחרונות, ראה גרף להלן:
 
 
הגרפים לעיל נלקחו מהאתר של הבורסה לניירות ערך קישור לאתר הבורסה וכל אחד יכול לייצר אותם לבד באתר ולבדוק בעצמו. זאת ועוד, אם נלך 20 שנה אחורה ליום יצירת המדדים לראשונה אז מדד תל-אביב 25 הוצג לראשונה ב 1/1/92 בערך של 100 נקודות וכיום 31/1/10 הוא עומד על 1119 נקודות, ואילו מדד האג"ח להמרה הוצג לראשונה יום לפני כן ב 31/12/91 גם הוא בערך של 100 נקודות וכיום הוא עומד על 882 נקודות בלבד.

או.קי. אני בעצם מרמה את הקוראים, כי אג"ח להמרה ניתן להמרה למניות והמדד אינו מבטא את מימוש האופציה להמרה הזו. בגלל זה בדיוק אין שום תעודת סל על מדד האג"ח להמרה, כי אג"ח להמרה ללא האופציה להמרה הוא אג"ח חסר. משמעותית. כי תמורת האופציה להמרה מקבלים פחות בטחונות מאשר באג"ח "רגיל" וגם פחות תשואה.

26.1.2010

עצה מהאיש העשיר בעולם

וורן באפט פועל עד כה מעל חמישים שנה בשוק ההון ובגיל 78 הוא חי שליש מהזמן שארצות הברית קיימת. את כל ההון שלו, בערך 58 מיליארד דולר הוא עשה בעצמו בתקופה הזו. מאפס. והנה בסוף הספר האוטוביוגרפי שלו, הוא מסכם ונותן לנו לקח אחד שאפשר ללמוד מחייו. בעוד שהוא משקיע ערך ומחפש כל הזמן חברות ועסקים שמתומחרים בשוק בחסר, כאלה שאפשר לקנות אותם במחיר נמוך מהשווי האמיתי שלהם הוא כותב:

"אבל לאדם הממוצע לא כדאי לעשות זאת. לא. מניות הן הדבר שצריך להחזיק בטווח הארוך. הפריון יעלה והמניות יעלו יחד איתו. יש רק כמה דברים שאתה עלול לשגות בהם. האחד הוא לקנות או למכור ברגע הלא נכון. הדרך השניה להיהרג היא לשלם עמלות גבוהות. הדרך הטובה ביותר להמנע משני הדברים הללו היא לקנות קרנות מדדיות בעלות נמוכה ולאורך זמן. היו להוטים כשהאחרים פוחדים ופחדנים כשהאחרים להוטים, אבל אל תחשבו שאתם מסוגלים להערים על השוק. אם התעשיה האמריקאית תצליח לכל רוחבה במשך הזמן, מדוע לנסות למצוא את הפנינים הקטנות ולהאמין שתצליחו עוד יותר?" (מתוך: כדור השלג, מאת אליס שרודר, בתרגום אהרון רוזן, אלה בשן, דרורה בלישה, הוצאת מטר 2009).

ולזה אני קורא קנה, החזק ואזן. השיטה שאני נוקט בה ומתאר בפרוט במדריך לניהול השקעות. כשהתחלתי לכתוב את הבלוג לא תארתי לעצמי שהשיטה הזו כל כך נפוצה. עכשיו אני מוצא לה עוד ועוד סימוכין. וכעת, גם את הסימוכין אולי החשובים והמשמעותיים מכולם.

22.1.2010

הנדסה פיננסית בתעודות סל

הרבה פעמים בתכנות מחשבים אוהבים להגיד KISS. הכוונה אינה לנשיקה. הכוונה היא לראשי התבות של המילה KISS שהן Keep It Simple & Stupid. רוצה לומר, הדברים צריכים להיות פשוטים ומובנים ברמה כזו שלא צריך להיות חכם גדול כדי להפעיל תוכנה או מערכת מחשב ולהתמצא בה. הדבר הזה נכון גם בעולם ההשקעות. אני אוהב להשקיע בדברים הכי פשוטים שיש. לא אוהב להסתבך. תעודת סל עוקבת מדד זה הדבר הכי מסובך שאני יכול להרשות לעצמי להשקיע בו. הכי אני אוהב להשקיע ישירות באג"ח ממשלה. אז אני יודע שאני מקבל את כל הזכויות שמגיעות למשקיע באג"ח כזה. כבר כתבתי לא פעם שאין טעם שמישהו אחר יחזיק עבורי באג"ח, כי בדרך כלל הוא לא יעשה את זה בחינם. ולמה אני אוהב פשוט ? כי איפוא שהדברים מסתבכים מסתתרים בדרך כלל "עיזים" שפרושם הפסד של זכויות שמגיעות לי (לדעתי) כמשקיע. וזכויות בעולם ההשקעות פרושן כסף.

9.1.2010

כיצד עובר הון מידי המשקיעים לידי המנהלים

במשבר הפיננסי האחרון התברר שמשכורות המנהלים של הבנקים שהתמוטטו היו גבוהות מאוד. זה גרם להרבה אנשים לצאת כנגד המשכורות המנופחות. והנה סוד קטן: המשכורות של המנהלים מהווה רק חלק (ולפעמים רק קטן קטן) מהתגמול שלהם.

איך זה ?
זה קורה כי לפעמים חלק גדול מהתגמול של מנהלים בחברות ציבוריות הוא על ידי חלוקת אופציות למניות בחברה.

מה היא אופציה למנהלים ?
אופציה למנהלים היא הזכות לקנות את המניה במחיר השוק ביום הנפקת האופציה. נהוג שאחת לתקופה (נניח חצי שנה) חלק מהאופציות "מבשילות" וניתן למחזיק לממש אותן ולקבל תמורתן מניות.

ממי המנהלים קונים את המניה ביום המימוש ?
מהחברה.

מתי כדאי להם לממש את האופציה ?
כאשר ערך המניה בשוק גבוה יותר מהמחיר שהיה למניה בשוק ביום הנפקת האופציה.

למה ?
כי אז הם משלמים לחברה תמורת מניה ששווה את מחיר השוק הגבוה מחיר השוק ביום ההנפקה הנמוך.

לכאורה יש כאן מצב טוב. האופציות ידרבנו את המנהלים להעלות את ערך המניה. כי אם המניה תעלה, האופציות של המנהלים יהיו שוות יותר. למעשה יש כאן משחק סכום אפס כי מי שמשלם על האופציות הוא הציבור, או בעלי המניות. הנה דוגמא:

1.1.2010

טייס אוטומטי בהשקעות ערך

הטריגר שגרם לי לפרסם סדרה של פוסטים על השקעות ערך היה המייל הבא מקורא:

רציתי להגיב שבפרסום זה:
 http://i-nvest.blogspot.com/2009/06/blog-post_21.html השוואת את תיק השוק לתעודת סל "תל דיב 20" שהיא לא באמת תעודת סל "פונדמנטלית". רציתי להפנות את תשומת ליבך לשתי תעודות סל של הראל "Value" ו "פונדמנטלית". לגבי תעודת הווליו: הראל AlphaBeta מניות Value מספר נייר 5112586.

אם תבדוק תעודות סל הפועלות לפי שיטת ה VALUE בארה"ב לעומת תיק השוק, או אפילו את התעודה של הראל לעומת ת"א 100 או 25 (למרות שהיא לא פועלת מספיק זמן בשביל לחשוב על מגמה קבועה) אתה תראה כי השונות של תעודות הסל קטנה מתיק השוק, אך עדיין התשואות גבוהות יותר. אשמח מאוד לשמוע מה דעתך על זה, ואולי אף להתייחס לזה בבלוג?