חפש בבלוג זה

27.3.2010

השקעות לטווח ארוך

חשיבותו של גורם הזמן בהשקעות היא מכרעת. הסבלן והמתמיד יהנה בסופו של דבר. הנה דוגמא:

אני בן 28, ויש לי סכום של כ 14000 ש"ח בעו"ש שהייתי מעוניין להשקיע. אשמח לשמוע בעצתך במקביל לעקרונות גרהאם - קראתי את ההסבר שלך למדיניות השקעה - אני מבין כי עלי להשקיע במדד תא 100, באגח גליל ומקמ/פקמ. שאלותי הן:

א. מה דעתך על השקעה גם בתעודת סל של מדדS&P500 מנוטרל השפעה למטח (שקלי)?

תשובה: מדד S&P500 הוא מדד בסיסי וחשוב של הכלכלה העולמית המפותחת, והנחשבת כפחות מסוכנת. במיוחד שבעשור האחרון התשואה שלו היתה נמוכה. אז אולי מחירי החברות בארה"ב נמוכים וכדאי לקנות. ההחלטה שלך. השקעה מנוטרלת מט"ח עולה לך כסף. גם אם זה בתעודת סל. אתה צריך להחליט לבד אם אתה רוצה חשיפה גם לדולר. קח בחשבון גם התחייבויות דולריות אם יש לך. בנוסף אתה יכול לגדר את החשיפה בעצמך אבל אני מעריך שיצא לך יותר יקר בסכומים קטנים יחסית. אני ממליץ לקרוא בתשקיף ולחפש את נוסחת החישוב של "השווי ההוגן" של התעודה שאתה מתכוון לרכוש ולראות כמה ההגנה עולה לך. שיטה אחרת פשוטה יותר אך פחות אמינה, אתה יכול להשוות תשואות של תעודות שמשקיעות ב S&P דולריות ושיקליות ולראות מי השיאה יותר לאורך זמן. כשאתה משווה כך אתה מנטרל את ההשפעה של המדד עצמו ונשאר לך רק ההפרש שזה השינוי בשער ה-דולר/שקל, חלוקת הדבידנד ודמי הניהול.

ב. גרהאם ממליץ לתחזק את התיק על ידי מיצוע ערך קבוע - השקעה קבועה כל חודש של אותו סכום בתיק מה דעתך על כך? האם עדיף להתחיל בסכום נמוך (5000 שח) ולהשקיע את אותו סכום כל חודש בתיק (קרי קנייה קבועה של תעודת הסל, אגח ומקמ ? להבנתי- העמלות יאכלו אותי חי על קנייה משולשת כזו כל חודש - מצד שני, עם גרהאם לא מתווכחים.

תשובה: אני מפנה אותך לפוסט מתחילים לבנות תיק השקעות וחושב שכדאי לחשב את "מנת" העסקה המינימלית שבה לא תשלם עמלת מינימום. אם יוצא לך סכום גדול יחסית לסך כל ההשקעה שאתה רוצה לבצע אתה יכול לנהוג ב"קרוב" כלומר חודש אחד לקנות אג"ח, חודש שני (בהנחה שמתווסף לך קצת כסף פנוי להשקעה) לקנות תעודת סל, חודש שלישי מק"מ חודש רביעי שוב אג"ח וכו'. אפשרות שניה זה לנהל תיק לבד אבל דרך בית השקעות. העמלות שם נמוכות בהרבה מאשר בבנק ואין עמלת מינימום לפעולה. אני רק לא יודע אם הם יסכימו לקחת בסכום כזה. שווה לבדוק.

ג. אם כן - האם להשקיע את כלל ה 14 אלף שלי לפי התפלגות ההשקעה למשקיע המגן, או סכום נמוך ולהוסיף ? אם לא, האם ומתי להוסיף סכום לתיק ההשקעה? המטרה כמובן להימנע מעמלות שינגסו בתשואה.

תשובה: אסור להשקיע את כל הסכום בנקודת זמן אחת. צריך לפזר את נקודת הכניסה. אלא אם כן אתה צופה להוסיף לתיק סכומים בסדר גודל כזה כל חודש. יחד עם זה פיזור של סכום קטן, כמו שאתה רואה בעצמך יגזול חלק ניכר מהתשואה. אם אתה מתכוון להשקיע לטווח מאוד ארוך (מעל 10 שנים) ואתה צופה שבעתיד יהיו לך עוד סכומים פנויים להשקעה, אולי שווה לך לנהוג כמו שהסברתי בתשובה לשאלה ב.

והערה מסכמת: וורן באפט לא היה רואה בסכום של 14,000 שקל מעט כסף. הוא היה רואה בזה 1,000,000 שקל. תכף אסביר איך. היתרון שלך זה הגיל הצעיר. אם אתה רוצה אוטו חדש בשנה הבאה או דירה עוד חמש שנים, זה לא מספיק ולא יספיק. אבל ... בהשקעה נבונה הסכום הזה יכול לסדר לך 10,000 שקל בחודש, כן, כל חודש, מגיל 67 עד גיל 92. כלומר לסדר לך את הפנסיה (כמעט) כיצד ? התשואה של מדד תל-אביב 25 היתה בממוצע 14.25% נומינלית שנתית מתאריך השקתו ב 1992 עד היום ב 2010. באותה תקופה מדד המחירים לצרכן עלה ב 139% כלומר 4.95% לשנה בממוצע. עכשיו, לך יש עד גיל 67 עוד 39 שנים. זה ים של זמן. אם תצליח להשיג תשואה שנתית ממוצעת נניח 11.76% שזה פחות ממה שעשה מדד תל-אביב 25 בממוצע עד היום (וזה קשה מאוד, אפילו בלתי אפשרי) אז בגיל 67 יהיו לך 1,069,787 שקל, אז אם אתה מתחיל לקחת מזה 120,000 ש"ח בשנה (שזה 10,000 בחודש) והשאר נשאר בהשקעה בתשואה כזו, הכסף יספיק עד שתהיה בן 92. ראה גרף:

 
קח בחשבון שהאינפלציה תאכל לך חלק גדול מהרווח הנומינלי, וכן רמת החיים שעולה תוסיף לך הוצאות מחיה שוטפות, אבל לפחות יש לך בסיס. זוהי דוגמא לחשיבות של הטווח הארוך והסבלנות בהשקעות.