חפש בבלוג זה

14.7.2012

אמילי

מכירים אמילי ? ראשי תבות: " אני, מה יוצא לי ? "

הרבה קוראים שואלים אותי כמה הם יכולים לקבל אם ינהלו תיק השקעות בשיטה שאני מציג בבלוג הזה. בניסוח אחר שואלים איך אפשר לקבל תשואה של 10% בשנה מהשקעה סולידית (תשובה מהירה: אי אפשר).

אז כמה כן אפשר לקבל ולמה אי אפשר לקבל 10% בשנה ? 

כדי לענות על זה נחזור למקורות. זוכרים את הנכסים הבטוחים והנכסים המסוכנים ? בשוק ההון נכס בטוח הוא למשל אג"ח ממשלה. נכס מסוכן הוא אג"ח חברות או מניות. לפי מודל CAPM כשקונים נכס מסוכן, נרצה תמורה עבור הסיכון שלנו. אם למשל נכס בטוח נותן תשואה של 6%  בשנה, אנשים יהיו מוכנים לקנות נכס מסוכן בתנאי שתוחלת הרווח שלו תהיה גבוהה יותר. כמה יותר ? זו שאלה של העדפה אישית או בכלכלה: כמות "שינאת הסיכון" של כל משקיע. חלק מהאנשים יהיו מוכנים להסתכן למשל עבור תוחלת תשואה של 8%, אחרים רק עבור 12% וכו'.

אם נבדוק את התשואות נכון להיום של הנכסים הנחשבים בטוחים, קרי אג"ח ממשלה, נראה שהתשואה הראלית נעה בין כ 0.5% ל 2% בתלות במועד הפדיון, כאשר האינפלציה המגולמת במסלול השיקלי היא כ 2.5% (ההפרש בין התשואה של האג"ח הצמוד לאג"ח השיקלי במח"מ זהה).

אז אם התשואה חסרת הסיכון היא כל כך נמוכה, מן הסתם ימצאו משקיעים שיסכימו לקחת סיכון גם עבור תוחלת תשואה ראלית של נניח 3%. כי זה עדיין פי 2 מהתשואה של נכס חסר סיכון. כך, לפי התאוריה מחירי הנכסים המסוכנים יעלו כי משקיעים יסכימו להסתפק בתוחלת תשואה נמוכה יותר. לכן ניתן להסתכל על התשואה של הנכסים הבטוחים כאיזה שהוא עוגן לתשואת הסיכון. משהו כמו "החל מ-". 

היות ואנו נמצאים בישראל במצב של אינפלציה נשלטת ברמות של 1% עד 3% ואיזון תקציבי בהוצאות הממשלה שמנבא שלא תהיה אינפלציה גבוהה יותר (כי הממשלה לא צריכה "להדפיס" כסף כדי לממן גרעון בתקציב) נראה שהתשואות של הנכסים המסוכנים בעתיד ישארו גם הן נמוכות יחסית. לפיכך הניחוש שלי לתשואת השוק של הנכסים המסוכנים לטווח ארוך: משהו כמו פי 2 מהתשואות על האג"ח הממשלתיות. 

אני קובע שמי שרוצה לקבל תשואה של 10% בשנה לא יכול לקבל את זה כיום בהשקעה סולידית. כדי להשיג את זה צריך לקחת סיכון ספקולטיבי גדול מאוד, או מילים אחרות: להמר. לא מומלץ.