חפש בבלוג זה

6.4.2010

שיא כל הזמנים

את הפוסט הזה רציתי לפרסם מזה זמן רב. חשבתי עליו לפני למעלה מחצי שנה. דחיתי את כתיבתו ופירסומו עד שמדד תל-אביב 25 יגיע שוב ל"שיא כל הזמנים". זה קרה היום. אני בטוח שהמדד גם יעבור את השיא הזה. אני רק לא יודע מתי... אולי מחר, אולי בעוד שנה ואולי רק עוד עשר שנים, אבל בסוף, יעבור. לפי שיטת קנה, החזק ואזן, אותה תארתי ב"מדריך לניהול השקעות" אליו ניתן להגיע בטור השמאלי של הבלוג הזה, אין משמעות לכך שהמדד נמצא בשיא כלשהו. אין גם משמעות לצורה שבה התנהג הגרף של המדד בשנתיים האחרונות. את מי שמשקיע בשיטת קנה, החזק ואזן, לא מעניין שהגרף היה בצורת V או בצורת U או W או L או M או A, B, C או D. מה שמעניין זה רק רמת הסיכון של התיק והאם היא תואמת את רמת הסיכון שרצינו לקחת.

 
מי שהיה מושקע במשך השנה האחרונה במדד תל-אביב 25 בהקף של %X מהתיק שלו, לא הוסיף כסף לתיק ולא ביצע פעולות איזון כפי שתארתי בפוסט: השקעות מאוזנות, התיק שלו כיום לא מאוזן ונמצא בודאות ברמת סיכון גבוהה יותר מאשר היה לפני שנה. נכון שהתשואה על המרכיב המנייתי הפכה את התיק לריווחי מאוד (תשואה של כ 100% על החלק המנייתי של התיק), אבל גם למסוכן פי 2 וכעת הוא נמצא במצב שבו קצת פחות מ- % 2X מהכסף מושקע בנכסים מסוכנים. עליה כזו ברמת הסיכון, אותי מפחידה מאוד. ולכן הייתי נוקט בפעולות איזון.
 
מי שהצליח לחסוך ולהוסיף לתיק שלו כסף, אני מקווה בשבילו שהכניס את הכסף תוך שמירה על איזון ברמת הסיכון שקבע לעצמו מראש (למשל מאה פחות הגיל בנכסים מסוכנים עבור תיקי השקעות לטווח ארוך). כדי לשמור על רמת הסיכון הזו, היה על המשקיע הנבון להשקיע דווקא בנכסים הבטוחים, קרי אג"ח ממשלה צמוד ושיקלי, אחוז גדול יותר של הכסף הנוסף.

עכשיו הנה התחזית: עוד מעט נראה כותרות בעיתונים שאומרות משהו בסגנון הזה: אנליסט א' צופה שהמיתון/המשבר מאחורינו ופנינו לעליות נוספות. אחר כך נראה כותרת: הציבור עוד לא בפנים, הכסף הגדול ממתין להיכנס. ולבסוף: הזרים מגלים עניין בשוק וקונים. ואז ? ... אז תבוא המפולת הבאה. מי שאיזן יהיה ביתרון. הוא יוכל לקנות בזול. מי שלא איזן, כי רצה לסחוב עוד קצת רווחים מהעליות (קוראים לזה חזירות), ימצא את עצמו במצב שאין לו "רזרבה" לקנות בזול.

מצב רוח אישי: אני הופך לפחדן ככל שהשוק עולה יותר.

מצב התיק: בלי קשר למצב הרוח האישי, התיק שלי מאוזן.

2 תגובות:

  1. שאלה קצרה שמסקרנת אותי-
    מה דעתך במרכיב המנייתי לרכוש תעודת סל
    בעלת תנודה גדולה יותר אבל סיכוי רווח גבוה בטווח הארוך כדוגמת תעודה העוקבת אחרי מדד S&P 1000 ולא מדד S&P 500.
    או תעודת סל על מדד היתר לעומת ת"א 100 בארץ?

    השבמחק
  2. על פי התאוריה (CAPM) עליה אני מבסס את שיטת ההשקעות המתוארת במדריך בטור השמאלי של הבלוג, ככל שתוסיף יותר מניות (ונכסים מסוכנים אחרים) ביחס לשווי השוק שלהם, זה יקרב אותך יותר לחזית היעילה.

    מדד יתר50 כולל רק את המניות הקטנות ולכן הוא יותר מסוכן ומניב פחות לאורך זמן. זה אכן קורה בפועל. תבדוק ! יחד עם זאת שילוב של מדד יתר 50 יחד עם מדד 100 בתיק אמור תאורטית לפחות לקרב אותך לחזית היעילה. אלא שבישראל המסחר במניות הקטנות הוא כה דל עד שכל קניה או מכירה של כמה אלפי שקלים במניה יכולה להשפיע משמעותית על השער שלה. בכך נסתרות הנחות היסוד של מודל CAPM בנוגע לשוק יעיל ולכן אני נמנע מהשקעה במניות אלה.

    במילים אחרות, השקעה במדד יתר 50 תוסיף סיכון ולא תגדיל תשואה.

    לגבי ארה"ב כנ"ל, תוספת לתיק של נכסים המתנהלים בשוק יעיל אמורה לקרב את התיק לחזית היעילה.

    השבמחק