חפש בבלוג זה

16.5.2009

השקעה בשוק ההון: על סיכון, ביטחון, ומה שביניהם

עכשיו שאנו מסכימים שהאנושות מתקדמת ומתעשרת לאורך זמן ואנו מסכימים ששוק ההון מייצג את ההתעשרות הזו כי בו אפשר לקנות חלק בחברות מסחריות המייצרות את הערך ואם אנו מניחים שהאנושות תוסיף להתקדם גם בעתיד ושוק ההון ישקף זאת אז למה לא לנצל את זה לטובתנו ? בואו נראה איך נפיק מכך תועלת כלכלית.

אבל לפני שמתחילים "ללכלך ידיים" בפעילות השקעה כדאי להבין את המונח החשוב מאוד: סיכון. בכלכלה סיכון תמיד הולך יחד עם תשואה. הרעיון המרכזי הוא שככל שאנו מסתכנים יותר, אנו רוצים לקבל תשואה גדולה יותר. יותר מכך, הבנת המושג סיכון תאפשר לנו למצוא דרכים להקטין אותו בתיק ההשקעות הפרטי שלנו.
       
מהו נכס פיננסי בטוח ? מהו נכס פיננסי מסוכן ? כיצד מוגדר סיכון בניהול פיננסי ? אלה שאלות שראשית התשובה עליהן היא כלכלית ואחריתה פילוסופית. בגדול וכדי לקצר ולא לשעמם ניתן לומר שנכס בטוח בניהול פיננסי הוא פחות "תנודתי" כלומר שהגרף שלו במערכת צירים של תשואה (רווח)/ זמן הוא קו די ישר, ולעומתו נכס מסוכן הוא נכס שההתנהגות שלו נוטה לעליות וירידות תכופות באותה מערכת צירים. ניהול תיק השקעות לפי השיטה שאציג כאן בהמשך משלבת אחזקה בנכסים מסוכנים כדי להנות מהעליות שלהם עם נכסים בטוחים המשמשים ככריות שיכוך או איזון בשעה שהנכסים המסוכנים יורדים. למה בכלל להחזיק בנכסים מסוכנים ?
  
כי כאמור לצד הסיכון ישנה תשואה והתשואה הזו גבוהה יותר מאשר זו של הנכסים הלא מסוכנים. לצורך הפעלת שיטת ההשקעות שתתואר בבלוג הזה נקרא למניות או תעודות סל של מניות נכסים פיננסיים מסוכנים, ולאג"ח ממשלה, מק"מ, תוכנית חסכון, פק"מ נכסים פיננסים בטוחים

דוגמא לנכס בטוח: מקמ 619 על פני כשנה 6/2008-5/2009, קו חלק עולה ברציפות במנעד של כ- 4% בשנה (מכ- 96 עד 100).

דוגמא לנכס מסוכן: מניית כיל (כימיקלים לישראל) על פני שנה 5/2008-5/2009, קו תנודתי, עולה ויורד במנעד של כ- 375% (המנעד ממינימום של כ-2000 למכסימום של כ-7500)

בשלב זה אנו רצים במהירות לתאור שיטת ההשקעות שלי ולכן אין צורך להתעמק במהות המונח סיכון יותר מידי. השיטה היא טכנוקרטית ולא פילוסופית. אנו נחזור לנושא הסיכון מאוחר יותר. כעת, כשהבנו את מושגי היסוד (תשואה / סיכון) ניגש לשיטת ניהול ההשקעות עצמה שעקרונותיה יתוארו בשני הפוסטים הבאים.
הגרפים נלקחו מהאתר הרישמי של הבורסה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה