חפש בבלוג זה

22.5.2009

השקעות מאוזנות

כמו שהסברתי בפוסט "שתי רגליים על הקרקע" ישנם שני יסודות לשיטת ההשקעה שבחרתי לעצמי ואותה אני מתאר בבלוג הזה. שני היסודות הן:
א. קנה והחזק.
ב. אזן.
בפוסט הזה אתאר את נושא איזון תיק ההשקעות. איזון תיק ההשקעות היא הסיבה היחידה לבצע שינויים בתיק ההשקעות. בביצוע שינוי בתיק ההשקעות יש למעשה חריגה מתאוריית קנה והחזק הטהורה. למה לחרוג ? מכיוון שבקנה והחזק צריך להמתין "מספיק זמן" כדי להראות תשואה עודפת (מעל מדד הייחוס). אבל מה לעשות עם הבעיה שהחיים שלנו קצרים ? כלומר בפועל (בניגוד לתאוריה) אנחנו לא יכולים להחזיק מניות לאורך מספיק זמן כי זמננו קצר ובסוף כולנו נמות. לכן צריך למצוא שיטה שתגרום לנו באופן אוטומטי ובלי לחשוב יותר מידי להחזיק יותר מניות כשיש לנו יותר זמן לחיות ופחות מניות כשנשאר לנו פחות זמן לחיות.

יתרה מכך, מה יקרה אם הבורסה תרד ובדיוק אז נצטרך את הכסף ? ואם הבורסה תרד בשלב מסוים היא תחזור לעלות ואז איך נרויח יותר מהעליה הזאת ? אנחנו חייבים לארגן לעצמנו כרית ביטחון (איזה שהוא Buffer כפי שאומרים בעולם ההיטק) שיאפשר לנו נזילות ללא קיבוע הפסד אם נרצה בכך בזמן שיש "הפסד על הנייר" במניות או שיאפשר לנו לשפר את מצבנו ולהיות מוכנים לנצל יותר טוב את העליות הצפויות בסוף הירידות.

מה שאומרת השיטה זה שצריך לאזן את התיק בין נכס מסוכן שייתן תשואה גבוהה ואלו המניות לבין נכס לא מסוכן שייתן כרית ביטחון ואלה אג"ח המדינה הצמוד והשיקלי. נקודת האיזון בין המרכיב המנייתי (המסוכן) בתיק ההשקעות לבין המרכיב הבטוח (אג"ח ממשלתי צמוד או שיקלי) בתיק נקבעת לפי הנוסחה הבאה: 100 פחות הגיל שלך באחוזים יושקע במניות. כלומר אם אתה בן 20 אז 80% מהכסף שלך אתה יכול להשקיע במניות. כי יש לך הרבה זמן "להתאושש" מנפילה בשוק אם תהיה. לעומת זאת אם אתה בן 80 השקע רק 20% במניות כי אם תהיה מפולת לא יהיה לך הרבה זמן להתאושש ממנה. שאר הכסף יושקע בנכסים בטוחים: אגרות חוב ממשלתיות ומלוות (מק"מ), חצי צמוד מדד וחצי שקלי. אם אתה יודע או מעריך שאולי יהיו לך הוצאות עתידיות במט"ח כגון תשלום צמוד דולר עבור דירה אפשר לקנות אגרות חוב של ממשלת ארה"ב בדולרים ולקבע בכך את שער הדולר תוך שמירה על עקרונות השיטה. יחד עם זאת, אם צפויות לך הוצאות משמעותיות בקרוב, עזוב את הבורסה.
בפוסטים הבאים נראה איך משלבים את תאוריית קנה והחזק עם פעילות איזון התיק ונתווה תרשים זרימה של הפעילויות הנדרשות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה