חפש בבלוג זה

4.5.2010

המלצה על סוגים של תעודות סל

או.קי. אז הסברתי בפוסט הקודם שאני לא יכול להמליץ על תעודה ספציפית. אבל האם אני יכול להמליץ על מדד ספציפי ? הנה שאלה מקורא:

האם תוכל להמליץ על מדדים ומשקל של כל מדד בתיק?
למשל האם חלוקה כדלקמן מומלצת?
25% ת"א 25
25% ת"א 100
25% תל דיב
25% S&P500
כיום יש לי סלי מדדים נוספים כמו תלטק, בנקים, יתר, ת"א75, נאסדק, דאו, ברזיל, הודו, וקרנות גמישות. מבנה התיק הנכחי מעוות מאחר וביום של ירידות התיק יורד יותר מהממוצע של תא25 ותא100 וביום של עליות התיק עולה פחות מהממוצע שהזכרתי.

והנה התשובה:

החלוקה שאתה מציע היא נכונה עבורך כל עוד אתה שלם איתה. היא לא רעה, אם כי מוטה לשוק הישראלי 75% מהתיק ואין בה ייצוג לשווקים מתפתחים. הטיה כזו לשוק המקומי נקראת Home bias וזו נטיה של משקיעים להיצמד לשווקים שבהם הם חיים ופועלים. מחסומי שפה, מידע ומרחק מהשוק הזר מונעים מאיתנו פסיכולוגית להשקיע יותר בשווקי חו"ל. בנוסף, בהשקעה בחו"ל יש סיכון נוסף שנקרא סיכון מטבע. השקעה בתעודת סל S&P500 למשל צמודה ל $ ששערו זז כל הזמן לעומת השקל ומשפיע על מחיר התעודה. אפשר לגדר (Hedge) את הסיכון הזה בעצמנו ויש אפילו תעודות סל שמציעות גידור כזה כחלק מהתעודה (תוכל לזהות את התעודות האלה לפי המילה שיקלי בשם שלהם), אבל אם תסתכל בתשקיף תראה שיש לגידור כזה עלות מימון.

אני מסכים איתך שהבעיה בהחזקה של מספר רב של תעודות סל בתיק היא שאם תעודה אחת עולה או יורדת יותר מאחרות התיק יוצא מאיזון וזה מצריך מעקב שוטף צמוד יותר ופעולות איזון רבות יותר. לכן יש לצמצם את מספר התעודות בתיק. המדדים הישראליים שציינת תא25, תא100 ותלדיב כוללים בחלקם את אותן מניות ונעים פחות או יותר ביחד. תבדוק!. למה לא לצמצם למדד ישראלי אחד מהם ?

אם אתה רוצה להצמד לת"א25 ולנוע יחד איתו (אומרים שזה ה Benchmark שלך), מה דעתך לקבוע את התיק על 100% ת"א25 ? זה לא בהכרח רע להצמד לת"א25. משנת 1992 כשהוצג לראשונה בערך של 100 נקודות, המדד הגיע ל 1173 היום. עליה שנתית ממוצעת של מעל 14% (לשנה!) בעוד שהאינפלציה היתה בערך כ 4.95% לשנה בממוצע.

לגבי טענתך שביום של ירידות התיק יורד יותר מתא25 ותא100 וביום של עליות התיק עולה פחות, זוהי בחינה של אספקט התשואה בלבד. אולם יש תמיד לבחון גם את אספקט הסיכון. מבט על התשואה בלבד לא נותן תמונה מלאה לגבי יעילותו הכלכלית של התיק. עדיין יתכן שהתיק שלך פחות מסוכן ולכן התשואה עליו קטנה יותר. זה הגיוני לנוכח הפיזור הגדול יותר שאתה מתאר. כדי לכמת את הסיכון אפשר פשוט לעקוב בגיליון אקסל אחר השינוי היומי באחוזים של התיק ולחשב את סטיית התקן (באמצעות הנוסחה =STDEVP ) לעומת סטית התקן של מדד ת"א25 שאותה תחשב באמצעות אותה נוסחה. למתקדמים יותר, אפשר לחשב מדד שנקרא מדד שארפ שמודד את התשואה העודפת שהושגה לעומת הסיכון העודף שנלקח בתיק ועוזר להשוות בין תיקים ולהעריך האם התשואה שהושגה הצדיקה את לקיחת הסיכון.

לפי מודל CAPM עליו אני מבסס את שיטת ההשקעה שלי, ככל שתוסיף נכסי סיכון שנסחרים בשוק משוכלל ביחס ישר לשווים, תתקרב יותר לחזית היעילה. יש מדדים עולמיים כאלה למשל MSCI World שכולל 1500 מניות עיקריות בשווקים המפותחים בעולם, יש למדד הזה אפילו תעודת סל ישראלית. יש מדד מפוזר אף יותר MSCI ACWI IMI (All Country World Investable Market Index) שכולל מניות מכל השווקים גם המפותחים וגם המתפתחים, ויש עוד ועוד רעיונות. עוד על MSCI באתר שלהם http://www.mscibarra.com/

בסופו של דבר, גם במקרה של בחירת סלים להשקעה, אין המלצה חד משמעית. בגדול בבנקים ההמלצה הסטנדרטית היא פיזור של החלק המנייתי בתיק מסוכן על 50% מניות מקומיות 50% מניות חו"ל.

לדעתי לחלק המנייתי של תיק פסיבי בסיכון גבוה מספיקים שניים, שלושה סלים: מקומי ישראלי, בהקף של 40%-70%, שווקים מפותחים כמו S&P500 בהקף 30%-15% ושווקים מתפתחים BRIC (Brazil, Russia, India, China) בהקף 30%-15% מגודר שקל.

תגובה 1: