חפש בבלוג זה

9.5.2010

VIX מדד הפחד ?

בשוק ההון אין הרבה דברים מצחיקים או עצובים. אבל הנה משהו שאותי הוא מצחיק. אבל ברמות. יש מדד שקוראים לו מדד הפחד. זהו מדד VIX. באנגלית Volatility Index. כלומר הוא לא ממש מודד פחד פסיכולוגי של משקיעים אלא תנודתיות של אופציות (קניה ומכירה) על מדדי המניות הראשיים. ההנחה מאחרי המדד הזה היא שכותבי האופציות מפחדים לכתוב אותן כאשר השוק נמצא לקראת ירידות חדות ולכן מחירי האופציות נעים בחדות גבוהה ובמילים אחרות סטיית התקן של שערי האופציות גדלה.

עכשיו טוענים מפתחי מדד VIX, שהמדד יכול לחזות את התנודתיות בשוק המניות שכן הוא עוקב אחרי אופציות שהן גם ניירות ערך צופי עתיד וגם נעות בתנודתיות רבה יותר מאשר המניות או המדדים המהווים את נכסי הבסיס שלהן. חיפשתי ומצאתי שגם בישראל יש מדד VIX למניות תל אביב 25 והוא נקרא VIXTA וניתן לעקוב אחריו באתר מדדי אמון המשקיעים בשוק ההון הישראלי של הקריה האקדמית אונו. יוזמה יפה.

אז מה מצחיק אותי בזה ?

הנה: ככל שהירידות במדד הבסיס חדות יותר, מדד ה VIX מראה "פחד" גדול יותר. אבל למעשה ככל שהירידות חדות יותר דוקא אפשר לקנות מניות בזול יותר. אז איפוא הפחד ? הנה דוגמא: לאחרונה חזר מדד תל אביב 25 לשיא כל הזמנים, 1238 נקודות. מדד VIXTA היה אז בסביבות 16 נקודות. היום (9/5/2010) מדד תל אביב 25 נפתח ב 1109 נקודות, ומדד ה VIXTA בפתיחה היה גבוה והגיע ל 24 נקודות. עכשיו אני שואל: נניח שכדי לאזן את התיק שלי אני צריך לקנות נכסי סיכון (כי לאחרונה הם ירדו) מתי כדאי לקנות תעודת סל על מדד תל אביב 25 ? כאשר המדד על 1238 או כאשר הוא על 1109 ? ברור שעדיף לקנות ב 1109 או כשמדד ה VIX ברמת פחד גבוהה, כי כך אפשר להשיג בדיוק את אותם הנכסים רק יותר בזול. אני חושב שהשם "מדד הפחד" לא מתאים למדד VIX, אולי להפך, הייתי קורא לו מדד הבטחון, כי יש ביטחון רב יותר שקנינו בזול.

הערה: יכול להיות שבדיקה תוך יומית של העסקאות ברמה פרטנית יראה שהמדד כן חוזה את העתיד וככל שהוא עולה, הנפילות חדות יותר. לא בדקתי. אבל בכל מקרה, למי שאין מערכת מסחר בזמן אמת, אין מה לעשות גם אם זה נכון. 

2 תגובות:

  1. יש לך הנחה סמויה שהפחד לא מוצדק ולכן אתה קונה בזול ועוד תמכור ביותר. כמובן שיתכן שהפחד כן מוצדק ואז אתה קונה בזול ועוד תמכור עוד יותר בזול.

    במאי 2007 AIG היתה שווה 1400$ למניה, החכמים שקנו אותה באוקטובר 2008 ב-140 עשו עסקה שנראתה להם מצוינת (עשירית מחיר). היום היא בסביבות 40$.

    עוד דוגמה היא הנסדק במרץ 2000.

    לא קונים נייר בגלל שהוא ירד - קונים בגלל שניתוח פונדמנטליסטי שלו מוכיח שהחברה שווה הרבה יותר מהערך שהשוק נותן לה.

    השבמחק
  2. יאיר, הסיבה לקניה של נכס מסוכן היא הצורך לאזן את רמת הסיכון בתיק. חלילה לא בגלל מחיר הנכס. אין לי מושג אם הוא זול או יקר ואם הוא יעלה או ירד בהמשך. על איזון תיק ההשקעות ולמה ומתי כדאי לעשות זאת תוכל לקרוא ב"מדריך ניהול השקעות" בטור השמאלי של הבלוג.

    השבמחק