חפש בבלוג זה

25.5.2009

אקטואליה: ידין מאזן תיק השקעות לפי הגיל

איזון תיק השקעה לפי הגיל של המשקיע אינה המצאה שלי. זוהי למעשה אחת משתי הרגליים הפשוטות עליהן אני מבסס את שיטת ההשקעה שלי ואני משתמש בה כבר שנים. גדולים וחכמים ממני חשבו על זה קודם. הנה דוגמא: בנייר עבודה בנושא "פנסיה רב מסלולית" פרסם המפקח על הביטוח ידין ענתבי מגמה מעניינת בשוק החסכון לטווח ארוך, קרי החסכון הפנסיוני. ידין מעלה את השאלה למה חוסך לפנסיה בן 25 וחוסך לפנסיה בן 55 יחסכו את כספם באותו הרכב השקעה ? מין הראוי הוא שהצעיר ירצה (וגם כדאי לו) לקחת סיכון גדול יותר והרכב השקעתו יכיל יותר מניות, לעומת המבוגר שקרוב יותר לגיל בו יתחיל "להפגש" עם הכסף שחסך ולא מתאים לו לקחת סיכונים. הנה כי כן, גם המפקח על הביטוח מכיר בחשיבות איזון תיק ההשקעה לפי גיל. בחרתי לצטט את הדברים הבאים מתוך נייר העבודה:


"כך נולד מוצר חדש (multi-funds pension) - שמאפשר לקרנות הפנסיה להציע לעמיתיהן חיסכון פנסיוני המותאם לקבוצות הגיל השונות של האוכלוסייה ...... מקובל להניח כי עמיתים צעירים יותר יעדיפו קרן פנסיה בעלת מדיניות השקעה חשופה יותר לסיכון בעוד שעמיתים מבוגרים יותר יעדיפו להימנע מסיכונים ככל האפשר. התאמת אופי החיסכון הפנסיוני להעדפותיהם של העמיתים אמורה להגדיל את שביעות הרצון והתועלת שהם מפיקים מן החיסכון הפנסיוני".

נייר העבודה המלא למי שמעוניין להרחיב מצוי באתר של משרד האוצר:

http://ozar.mof.gov.il/hon/2001/general/memos/multiFundsPensionSystem.pdf

ידין שהוא לדעתי משרת ציבור למופת, מבין הבודדים שעוד נותרו שטובת האזרחים לנגד עיניו יותר מאשר טובת הגופים המפוקחים, מכיר את נושא איזון התיקים ככלכלן ואת חוסר המענה של קרנות הפנסיה לנושא האיזון לפי גיל. הוא מנסה להתגבר על קרנות הפנסיה שמתנגדות ליצירת מספר ערוצי חסכון כי זה ידרוש מהן עוד טיפה של מאמץ לנהל עוד מספר מסלולי חסכון בהבחנה של גיל החוסך (העמית כפי שזה מכונה בז'רגון של הקרנות) והרי לדידם העמיתים הם קהל שבוי, פרה חולבת, אז למה לקרנות להתאמץ ולהקטין לעמיתים את הסיכון ככל שהם מתבגרים ?.... בהצלחה ידין.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה