חפש בבלוג זה

10.6.2009

הכה את המומחה: איך לבדוק תיק השקעות

מדי פעם אפרסם כאן גם מכתבים שאני מקבל מקוראי הבלוג (בלי להזכיר שמות או מידע רגיש כמובן), ואתייחס לשאלות. אתם מוזמנים לכתוב לי ל-invest73@gmail.com:

------
שלום וברכה אדון נכבד!
כשבוע קודם החלטתי להכנס לשוק המניות היות ולא מצאתי שום השקעה אטרקטיבית אחרת, בשלב זה נכנסתי בהמלצת הבנק בתפזורת שווה למניות בזק, חברה לישראל, סלקום, תעודות סל, אלביט מערכות, טבע, קסם, ומניית בריל שאני ביוזמתי הלכתי עליה. אשמח לקבל ממך המלצה לגבי השקעתי זו עד שנה לפחות , בנוסף המלצה למניות אטרקטיביות נוספות. שמעתי אודות "המשביר לצרכן" דעות חיוביות.
אודה לך בתשובתך
-----

הנה תשובתי:


תודה על פנייתך. אשתדל לענות. אבל תחילה שתי הסתייגויות: ראשית כל, כמו שאני כותב במאמר, אני לא ממליץ על מניות ספציפיות. המלצה כזו היא לדעתי הימור. במאמר אני מתאר שיטה לביצוע השקעות בצורה מאוזנת. שנית, לא ציינת את גילך. זהו נתון חשוב בהחלטה כמה מתוך הכסף שיש לך להשקיע במניות. אני לא ממליץ "ללכת על כל הקופה".

א. הרכב התיק - אם יש לך 600,000 ש"ח ואתה בן 42 אז לפי דעתי אתה לא צריך להשקיע יותר מ 350,000 ש"ח במניות. אם אתה צעיר יותר נניח בן 30 אז אתה יכול להשקיע במניות עד 420,000 ש"ח בסך הכל. אם אתה בן 60 רצוי שלא תשקיע במניות יותר מ 240,000 ש"ח. את שאר הכסף כדאי להשקיע בצורה פחות מסוכנת: חצי באג"ח ממשלתי צמוד (גליל) גם אם התשואה עליו כיום היא 0% וחצי במ.ק.מ או אג"ח שיקלי (שחר). הסיבה היא שהמניות יכולות לרדת באופן תלול מאוד והאג"ח הממשלתי הוא הרבה יותר יציב.

ב. תקופת ההשקעה – לדעתי תקופה של שנה היא קצרה מידי להשקיע בשוק המניות. אם אתה יודע שאתה בטוח הולך להשתמש בכל הכסף בעוד כשנה אתה מסתכן, כי אולי בשנה הקרובה יהיו ירידות. אולי לא אבל אין דרך לדעת זאת. השקעה ריווחית היא השקעה לאורך זמן. מאידך, אם אתה צופה להשתמש רק בחלק מהכסף עוד שנה והתיק שלך מאוזן (כמו שתארתי בסעיף א.) אז אם יהיו ירידות במניות תוכל לממש את החלק השיקלי בתיק בלי ל"קבע" את ההפסד.

ג. כניסה מדורגת – לדעתי לא כדאי להכנס להשקעה של כל הסכום ב"מכה" אחת. למה ? כי אם יהיו ירידות, כל הסכום ירד. עצה טובה לדעתי היא לחלק את הסכום שאתה מתכוון להשקיע במניות (כמו שתארתי בסעיף א. תחשב 100% פחות הגיל שלך) ל 24 או אפילו 36 חלקים ולהשקיע כל חודש חלק אחד. ככה אתה תהיה יותר בטוח שלא תיכנס בשיא, ואח"כ תסבול מירידות. אם תיכנס בהדרגה, אז תמצע (מהמילה ממוצע) את הכניסה ותגדיל את הביטחון שלך. בינתיים את הכסף שאתה לא מכניס כעת שמור באג"חים ממשלתיים שחר (שיקלי) וגליל (צמוד).

ד. ניתוח תשואה/סיכון – בניתוח התשואה/סיכון של התיק אנא ראה את הגרפים שהכנתי עבורך.

לפני כן שתי הערות:

1. לא כתבת איזה תעודות סל קנית לכן התייחסתי לזה כאילו קנית תעודת סל קסם ת"א 25. יחד עם זאת אף אחת מהמניות שקנית אינה מסקטור הפיננסים. היות והבנק הוא זה שנתן לך המלצה, הוא לא יכול לתת המלצה לרכוש את המניות שלו עצמו (זה לא אתי) ולכן יתכן שהבנק המליץ לך על קסם פיננסים כדי ליצור חשיפה לענף הזה. (מצד שני יתכן גם שהבנק המליץ לך על תעודות סל בחסר כאלה שעולות כשהבורסה יורדת ואז הניתוח להלן בכלל אינו מדויק).

2. מניית סלקום התחילה להיסחר בבורסה ב 7/2007. לכן התייחסתי בניתוח כאילו עד לתאריך הזה ההשקעה הייתה ללא סלקום ומתאריך זה כאילו מכרת קצת מכל מניה וקנית את סלקום בחלק שווה לתיק. בגרף הראשון תאור של התנהגות המניות שקנית במהלך 9 השנים האחרונות. כלומר אם היית קונה את התיק בינואר 2000 מה היית מרוויח:
התיק שלך הוא הקו הורוד. תיק השוק הוא הקו הכחול. אם היית קונה את תיק המדד (למשל רק דרך תעודת סל ת"א 25 אם היית קיימת כזו בשנת 2000) היית מרוויח פעמיים מההשקעה שלך. לעומת זאת אם היית קונה את התיק שלך לפני תשע שנים היית מרוויח פי 6 מההשקעה שלך. יפה, אבל אנחנו נמצאים ב 2009. אין אפשרות לדעת מה יהיה מעתה והלאה.

בריל היא מניה חריגה. למה? כי היא מניה "קטנה" כלומר השווי (או המשקל) שלה ביחס למניות האחרות בבורסה הוא קטן מאוד. העליה של בריל הייתה חדה מאוד במהלך השנים האחרונות, וגם הירידות שלה היו חדות. המניה תנודתית (כלומר מסוכנת). כאשר ניטרלתי את ההשפעה שלה הגרף נראה כך:

התיק שלך ללא בריל בקו הורוד והמדד בקו הכחול. גם כאן התיק שלך במהלך 9 השנים האחרונות היכה את המדד. על תיק כמו שלך רק ללא בריל היית מרוויח פי 4 מהשקעתך. על המדד כאמור היית מרוויח בערך פי 2 מהשקעתך. אותה מסקנה: התיק מסוכן יותר (תנודתי) מאשר מדד תל-אביב 25 ואכן עבור הסיכון שלקחת השגת תשואה טובה יותר. את ההשפעה של בריל תוכל לראות להלן:
בקו הורוד בריל לעומת מדד ת"א 25 בקו הכחול. בריל זו מניה שעולה ויורדת בחדות. בניהול פיננסי היא נקראת מניה מסוכנת. אם אתה קונה אותה ביחס גבוה בתיק שלך אתה מגדיל את הסיכון. תמורת הסיכון אתה רוצה לקבל תשואה גבוהה יותר, אבל יכול להיות שמעתה ולהבא הסיכון יתממש והמניה לא תמשיך לעלות. אם היית קונה בריל ב 2007 היית היום מופסד.

סיכום: מה הבנק עשה ? לקח את המניות שהשיאו לאורך זמן תשואה טובה מעל מדד ת"א 25 ואיתן בנה לך תיק. אבל האם זה יהיה המצב גם בשנה הקרובה ? בשנים הקרובות ? אי אפשר לדעת. מה שכן זה שאתה כיום קנית מניות שעלו הרבה עד כה. אז אולי הן יקרות מידי ? אני לא יודע. אין דרך לדעת כיצד יתנהג התיק הזה בעתיד. מה שכן בטוח שהתיק שקנית מסוכן יותר מתיק השוק כלומר ממדד ת"א 25. כלומר בעתיד הוא יכול גם לרדת יותר מאשר המדד. למשל: אם היית נכנס להשקעה בתיק ב 2007 היית לאחר שנה מורווח פחות (למעשה מופסד יותר) מאשר השקעה במדד ת"א 25. הסיבה לכך היא שהתיק "תנודתי יותר" כלומר מסוכן יותר. ואילו אני מציע תיק יותר מרוסן (תיק השוק קרי תעודת סל על מדד תל-אביב 25 או תל-אביב 100 כמרכיב המנייתי הבלעדי) שאולי ייתן תשואה מעטה יותר אך גם הסיכון בו קטן יותר.

מסקנה: התיק עליו המליץ הבנק הוא תיק מנייתי בהחלט ראוי. הוא מפוזר היטב (מלבד חוסר החשיפה לענף הפיננסים כפי שהערתי במבוא לסעיף ד.) ה"פלפל" שהוספת לתיק בדמות מניית בריל הוא תוספת סיכון. עכשיו תלוי בך. עד כמה אתה מוכן להסתכן ? (בניהול פיננסי אומרים עד כמה אתה שונא סיכון) ומה אופק הזמן שלך להשקעה. בעקרון ככל שאתה מוכן פחות להסתכן ואופק ההשקעה שלך קצר יותר אתה צריך למרכז חלק יותר גדול בהשקעה שלך במדד דרך תעודת סל על מדד תל-אביב 25. לגבי הוספת מניות נוספות לתיק, כל מניה נוספת שאתה מוסיף ביחס קטן יותר בין שווי השוק שלה לבין שווי השוק של שאר המניות בתיק מקטינה קצת את הסיכון כי אתה מפזר את ההשקעה על יותר מניות. לגבי השקעת כל הסכום במניות, אני לא ממליץ "ללכת על כל הקופה" ולהשקיע את הכל במניות (ראה סעיף א. לעיל).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה