חפש בבלוג זה

15.6.2009

ישראל מפותחת או מתפתחת וההשפעה על תיק ההשקעות

היום בחצות לפי שעון ישראל תודיע חברת האינדקסים MSCI על החלטתה האם לדרג את כלכלת ישראל ככלכלה מפותחת או כלכלה מתפתחת. האם הדרוג צפוי להשפיע על הבורסה בישראל ? ואם כן האם ישנה דרך להערך לכך מבחינת תיק ההשקעות שלנו ?
הסבר:
כיום כלכלת ישראל מוגדרת ככלכלה מתפתחת. כלכלות כאלה נחשבות כמסוכנות יותר ויחד עם זאת כנושאות לטווח ארוך תשואה גבוהה יותר, כי עבור לקיחת סיכון המשקיעים רוצים יותר תשואה. מעבר של כלכלת ישראל לדרוג של כלכלה מפותחת יביא לכך שישראל תושווה על ידי כלכלנים למעצמות כלכליות כמו גרמניה, בריטניה, ארה"ב וכו'. אמנם זה נשמע טוב שהכלכלה של ישראל היא מפותחת אבל זה בערך כמו להפוך מראש לשועלים לזנב לאריות. עד היום, למשקיע העולמי שרצה לגוון את השקעתו ולהשקיע בכלכלות מתפתחות היה כדאי להשקיע בישראל. למה ? כי היא נחשבה למסוכנת פחות מבין אלה שהתשואה עליהן גבוהה. כעת, אם תדורג ישראל ככלכלה מפותחת היא תחשב למסוכנת ביותר מבין אלה היציבות. אז מי שקודם רצה להשקיע במתפתחות היה לו כדאי להשקיע בישראל, אבל מבין המפותחות ישראל זה לא מציאה גדולה. דוגמא: יוון החלה להיות מדורגת החל מלפני כעשור ככלכלה מפותחת. במשך זמן די ארוך מאז שינוי הדרוג שוק ההון היווני סבל מתשואה נמוכה.
לדעתי בטווח זמן מספיק ארוך לא אמור להיות שינוי בתשואה של תיק השוק כתוצאה משינוי בדרוג כלכלת ישראל למפותחת.
למה ? משתי סיבות:
א. כי על פי מודל CAPM עליו אני מבסס את השיטה שלי לניהול תיק השקעות מחירי המניות בשוק נקבעים על סמך כל המידע הקיים בשוק משוכלל לגבי כל חברה וחברה. כלומר כל השחקנים יודעים את כל המידע כל הזמן (זוהי גם חולשתו של המודל בטווח הקצר ובגלל זה אני משקיע בשיטת קנה והחזק כי היא מתייחסת לטווח מספיק ארוך), ואז מה יקרה כתוצאה משינוי הדרוג של ישראל ? טבע תמכור פחות תרופות ? כיל תמכור פחות אשלג ? מכתשים אגן תשווק פחות דשנים ? לא, לא ולא. ולכן המודל מראה שלא צפוי שינוי בטווח מספיק ארוך למחירי המניות.
ב. 6 חברות מתוך 25 החברות המרכיבות את במדד תל-אביב 25 נסחרות ברשימה דואלית. כלומר, מנייתן נסחרת גם בישראל וגם בארה"ב. המשקל של 6 החברות האלה (טבע, פריגו, נייס, אלביט מערכות, פרטנר, סלקום) במדד תל-אביב 25 הוא 36.43% וזה לא מעט. אז אם כך, יותר מ 36% ממדד תל-אביב 25 כבר ממילא נסחר בתוך רשימות של כלכלה מפותחת (ארה"ב) ולכן אם תהיה השפעה כתוצאה מהעלאת דרוג כלכלת ישראל היא תהיה על 64% מהמדד ותבוא פחות לידי ביטוי בטווח זמן מספיק ארוך.
מסקנה: לדעתי, משקיעים בשיטת קנה והחזק לא צריכים לשנות את הרכב תיק ההשקעה שלהם כתוצאה משינוי הדרוג (אם יהיה) של כלכלת ישראל. יש לנהוג בפיזור/גיוון ההשקעה בתעודות סל על מדדים כפי שתארתי בפוסט מתאריך 13/6/09. זה היופי בשיטת קנה והחזק, קונים פעם אחת ... ודוגרים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה