חפש בבלוג זה

29.8.2009

החלק השקלי בתיק ההשקעות

שאלה מקורא: אם הבנתי נכון, אתה ממליץ לחלק את החלק, שאינו מושקע במניות שווה בשווה בין אפיק שקלי לאפיק מדדי. אנחנו חיים במדינה שבה הכל צמוד למדד. למה שארצה שחלק מהכסף שלי יישאר לא צמוד?
תשובה:
שאלה זו אכן נוגעת למרכיב שאליו עדיין לא התייחסתי בבלוג וזה החלק השקלי בתיק ההשקעות. אז למה הוא מומלץ? כי השיטה שאני מתאר בבלוג "קנה, החזק ואזן" אינה מבוססת על הימור ואנו זקוקים לחלק שקלי לא צמוד כדי לא להמר על כיוון המדד בעוד חודש, שנה, או יותר. לכאורה זה נשמע מוזר. אם רוצים לנטרל את השפעת האינפלציה אז לכאורה צריך להצמיד את הכסף למדד המחירים לצרכן. אבל בפועל אפשר לעיתים להשיג תשואה גבוהה יותר דווקא משקל לא צמוד.
ההסבר המלא הוא כזה:
אג"ח ממשלה צמוד נותן תשואה שנתית מסויימת המבוססת על ריבית קבועה וגם הצמדה למדד. אג"ח ממשלתי לא צמוד נותן רק תשואה שנתית מסויימת המבוססת על ריבית קבועה. אז ההבדל בין האג"חים הוא בעצם רק בהצמדה. עכשיו נבדוק דוגמא. נסתכל בצילום מהעיתון דה-מרקר מהפוסט "מרכיב האגח בתיק ההשקעות" http://i-nvest.blogspot.com/2009/08/blog-post_20.html: נכון לאותו תאריך אג"ח צמוד גליל5472 עם מחמ של כ 5 שנים נסחר בתשואה שנתית נטו של 1.76% לשנה ואילו אג"ח לא צמוד ממשק0115 בעל מחמ דומה נסחר בתשואה נטו של 3.69% לשנה. עכשיו אנו לא יודעים מה יהיה שיעור עליית המדד ב 5 השנים הקרובות אבל אם השיעור השנתי יהיה קטן יותר מהפרש התשואות 1.93% (1.93=1.76-3.69) אז בדיעבד היה כדאי להשקיע דוקא בממשק הלא צמוד. אם שיעור עליית המדד יהיה גדול מ 1.93% אז עדיף היה להשקיע בגליל הצמוד. בגלל שאנו לא יודעים מה יקרה, ולא רוצים להמר, אז ההמלצה היא לחלק.
יעד האינפלציה השנתי של בנק ישראל הוגדר על ידי הבנק כנע בין 1% ל 3%. בממוצע 2%. אם בנק ישראל יצליח להחזיק את המדד בפחות מ 1.93% לשנה במהלך 5 השנים הקרובות, אז כדאי להשקיע דוקא באג"ח לא צמוד. בפועל במהלך 12 החודשים האחרונים המדד היה 3.2%, וזו אגב, הסיבה שבנק ישראל העלה את הריבית במשק ל0.75%, כדי להוריד את המדד ליעד.
נקודה למחשבה: העסק הזה פועל גם בכיוון ההפוך. אם אנו רוצים לקבל הערכה לגובה עליית המדד בשנים הקרובות (למשל כדי לתמחר מוצרים או עבודה בשקלים בעסק שלנו), כל מה שאנחנו צריכים להסתכל עליו זה על הפרש התשואות בין האג"ח השיקלי לצמוד באותו מחמ. מהדוגמא אנו רואים שאלפי המשקיעים בבורסה מעריכים בממוצע ששיעור עליית המדד בחמש השנים הקרובות יהיה כ 1.93% לשנה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה