חפש בבלוג זה

31.8.2009

נפלאות הגיוון של תיק ההשקעות

המודל הפיננסי עליו אני מבסס את שיטת ההשקעות שלי הוא מודל ( CAPM (Capital Asset Pricing Model. המודל, כפי שכתבתי בפוסטים הקודמים, מראה שתיק השוק נמצא על החזית היעילה. עבור כל תיקי ההשקעה המצויים על החזית, לא ניתן למצוא תיקים בעלי סיכון נמוך יותר עבור אותה רמת תשואה ולא ניתן למצוא תיקים בעלי תשואה גבוהה יותר עבור אותה רמת סיכון. המודל מוכיח שתיק השוק נמצא על החזית היעילה.
עד כאן תאוריה. עכשיו נראה מה קורה במקרי קיצון.

אפריקה ישראל - ביומיים האחרונים מניית אפריקה ישראל התמוטטה/נסוגה/התרסקה/נפלה/נצבעה באדום (כל ביטוי שלילי מתאים כאן בדיוק כמו בפרשנות של משחק כדורגל) בכ- 27%, וזה לאחר נפילה של כ 90% מהשיא שבו היתה בסוף 2007. אפריקה נמצאת כידוע בתוך מדד תל-אביב 25 וגם בתוך מדד תל-אביב 100. מה ההשפעה של הנפילה על המדדים ? הפתעה ! לא הרבה. אפריקה היום מהווה 0.56% בלבד ממדד תל-אביב 25 כך שהשפעה ישירה של ירידה של 27% במניה על המדד היא 0.15% בלבד. אם היו לנו 100 שקל מושקעים במדד, ההפסד היה של 15 אגורות. במדד תל-אביב 100 אפריקה ישראל מהווה חלק עוד יותר קטן 0.37% בלבד כך שההשפעה של ההתרסקות היא עוד יותר קטנה. לצורך פשטות הדיון התעלמתי מההשפעה שיש למנייה על מניות אחרות כגון מניות של חברות בנות ומניות של המלווים הגדולים (בנקים וחברות הביטוח) החשופים לאפריקה.
ישראמקו - ב 31/12/08 נסחרה מניית הנפט ישראמקו בשער של 2.95. לאחר גילוי מאגר הגז הטיבעי מול חופי חיפה, זינקה/נסקה/המריאה (הבנתם :-)) המניה לשער של 40. זינוק של 1350% בחצי שנה. 100 שקל במניה היו הופכים ל 1350 שקל. מצוין. אבל למי שהשקיע במדד תל-אביב 25 זה לא עזר. המניה אינה כלולה במדד. לעומת זאת המניה כלולה במדד תל-אביב 100 אבל כיום (לאחר העליות) במשקל של 1.1% בלבד. המדד כמעט לא הושפע מהעליה של המניה. גם כאן לצורך פשטות הדיון התעלמתי מההשפעה שיש למנייה על מניות אחרות כגון השותפה לקידוח הגז קבוצת דלק (שכלולה במדד תל-אביב 25, והושפעה בצורה חיובית) באמצעות החברות הבנות שלה ומניות של שותפות אחרות בקידוח.
אז מה המסקנה ? שהמודל מנטרל התנהגות יוצאת דופן לטובה או לרעה של מניה כזו או אחרת ומקטין את הסיכון וגם את התשואה של התיק, ומוריד מאיתנו את הצורך לבחון ולהעריך כל מניה לחוד כל הזמן. מה שנשאר זו ההתפתחות הכלכלית הטבעית של המשק, שהיא בדרך כלל חיובית.
דרך פעולה: ככל שנגוון יותר את תיק ההשקעות נקטין את הסיכון וגם את התשואה ונהיה פחות תלויים במניה או אפילו במדינה כלשהי. אבל ...
1. כל עוד אנחנו מגוונים את התיק בסלים הכוללים תיקי שוק או הכי קרוב שאפשר אליהם כגון מדדי מניות כלליים (לא מגזריים כגון פיננסים, נדל"ן וכו')
2. השווקים שבהם נשקיע הם "שווקים משוכללים". כלומר בשוק כמות גדולה שחקנים כך שכל אחד בנפרד אינו יכול להשפיע על מחירי המניות, לכל השחקנים יש את כל המידע על כל המניות באותה נקודת זמן וניתן לקנות ולמכור את המניות בכל עת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה