חפש בבלוג זה

4.10.2009

שאלות ותשובות למתחילים לבנות תיק השקעות

הנה תשובות לאוסף של שאלות מקוראת, המשקף שאלות דומות המגיעות מקוראים רבים:

שאלה: נאלצתי להתנהל עד עכשיו, בעקבות לימודים, ומחייה במרכז, דרך הלוואות, ורק עכשיו, כיסיתי את כל ההלוואות וברשותי סכום להשקעה... ראשית, בנוגע לשאלה אם בכלל אני אכן מסוגלת להתמודד עם זה בעצמי (בכל מקום קראתי, שבשביל לנהל תיק השקעות עצמאי, דרוש ידע רב, כי זה תחום מורכב), והאם לפני שאני מתחילה, אני חייבת לעבור קורס כלשהו ?

תשובה: ראשית, אם הצלחת עד עכשיו לקבל הלוואות ולהחזיר אותן, לממן לימודים ועוד לחיות במרכז (הכי מסובך :-) ) וגם לחסוך סכום להשקעה, זה סימן מובהק שיש לך את כל הכישורים הדרושים לנהל בעצמך את תיק ההשקעות שלך ואף מעבר לכך. ההמלצה שלי היא להתחיל בקטן ולהתקדם לאט, כך גם תיתנסי בעצמך, וגם תסכני רק מעט מהסכום שיש לך. לגבי קורסים, יש מבחר מאוד גדול אבל ממה שניתן להבין לרוב מדובר בקורסי ניתוח טכני שאת דעתי עליהם כבר הבעתי בעבר בפוסטים או קורסים ב"שיטות" מסחר יומי שגורמות יותר מהכל לחדר העסקאות להרוויח מעמלות.. הניסיון שתקבלי מהתנסות אישית שווה הרבה יותר מקורסים מהסוג הזה. אני כן ממליץ על קורסים אקדמיים בניהול פיננסי ובכלכלה בכלל, אבל רק למי שממש מתעניין בתאוריה, כי לא נותנים שם את הידע המעשי במסחר.


שאלה: קראתי את סיפרה של מיכל ליבנה "בורסה יקירתי"... בספר גם מצויין, כי אין לפעול ע"פ הספר (שזה מובן מאליו), וכי יש להתייעץ עם יועץ השקעות, וזה מוביל לשאלתי השניה. מי ואיך, ואיך הכל מתחבר ביחד?

תשובה: למדתי על מיכל ליבנה רק מהמאמר שהתפרסם בעיתון דה-מרקר ומופיע בלינק: http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId=skira20090806_1105421&origin=ibo&strToSearch=%EE%E9%EB%EC%2C%EC%E9%E1%F0%E4
ולא קראתי את הספר. יחד עם זאת את בעצמך שמה לב לאבסורד: מצד אחד ספר שצריך לחבב על אנשים את נושא ההשקעה ומצד שני ממליץ לא לפעול על פיו ולקחת יועץ. לי זה לא כל כך מובן מאליו. ההסבר נעוץ בהבדל בין שיטת ההשקעות שאני מתאר בבלוג: קנה החזק ואזן. קנה החזק ואזן היא שיטת השקעות השונה במהותה משיטת ההשקעות המתוארת ב 10 העצות בכתבה, והיא ניתנת לביצוע עצמאי ללא יועצים. השיטה בכתבה מתאימה למי שמוכן לבצע מעקב שוטף והתערבות ברמה יומית בתיק ההשקעות שלו. פקודות סטופ-לוס (עצה 9) לא קיימות בבורסה בישראל וביצוען באופן ידני מצריך מעקב שוטף, או מערכות מסחר ממוחשבות ויקרות והכי גרוע "מקבעות" הפסדים. ואני אומר, דווקא כשיש הפסדים, זו הזדמנות לקנות כי המחירים זולים. מאידך מימוש רווחים לעיתים קרובות (עצה 10) זה גם דבר לא מוגדר (מה לממש ? מתי ?) וגם גורם לתשלום מס מיותר. הנה מצב: כי"ל עולה ב 10% במשך חודשיים. אני מממש ומוכר את המניה. לפני הכל אני משלם מס של 20% מהווח (מס על רווחי הון). עכשיו אין לי מה לעשות בכסף, אני קונה אג"ח ממשלה. ואז מה ? אני רוצה להיות מושקע במניות כי שם יש סיכוי לצד הסיכון, אז אני שוב קונה כי"ל ? אז למה מכרתי מלכתכילה ושילמתי מס על זה ? אז או.קי. אמכור רק קצת מהמניות, אז מה היחס הרצוי בין החלק המנייתי לחלק האג"חי בתיק ? את ההתלבטויות מהסוג הזה בדיוק פותרת שיטת קנה, החזק ואזן שאני מתאר בבלוג בצורה "אוטומטית" לחלוטין.

דבר נוסף, אני לא ממליץ על השקעה במניה כזו או אחרת (עצה 5) משתי סיבות:
א. הסיכון גבוה מאוד. והוא גובר ככל שהמניה עולה. כי אז היא הופכת להיות מרכיב משמעותי יותר בתיק, ובעיה כלשהי במניה תשפיע באופן חריף על התיק כולו. כבר כתבתי בפוסטים קודמים ש"הפיזור הוא המלך". פיזור מקטין סיכון. הפיזור האידיאלי הוא תעודות סל על מדדים כלליים. תעודת הסל מאזנת אוטומטית את המניות המאוגדות בה ביחס שלהם במדד בלי שנצטרך לבצע פעולות. היא לא מאפשרת למניה להגיע למשקל גבוה יותר משווי השוק שלה ביחס לשווי השוק של כלל המניות במדד.
ב. בהשקעה במניה ספציפית אנו צריכים לממש את (עצה 6) ולבדוק היטב את החברות שרוצים להשקיע במניות שלהן. האם את יכולה בכלים שיש לך לבדוק את החברה ? אני למשל יודע שבחברת אוסם מייצרים בייגלה טעים מאוד. אז האם זה טוב להשקיע באוסם ? והאם ניתוח הדוחות הכספיים של אוסם יעיד על מה שיקרה לחברה ולמניה בעתיד ? ואם מנהלי תיקים ויועצים ממליצים על חברה כלשהי כמתאימה להשקעה, אז למה הם לא מצליחים לאורך זמן להשיג יותר תשואה מאשר תעודת סל מדדית פשוטה ?

אני כן מסכים עם הכתבה שכסף בפקמ הוא כסף בחניה. אבל לדעתי זה דוקא טוב שיש כסף בחניה. כי הוא כסף שמחכה בעמדת המתנה להיכנס במחירים נוחים (בשפל). שמירה על עקרונות שיטת קנה, החזק ואזן אכן מביאה לקניה בירידות ולמכירה בעליות.

הערה פילוסופית: קצת מצחיק שיש ספר השקעות מיוחד לנשים ששונה למשל מספר השקעות לגברים, ולמה שלא יהיה גם מדריך השקעות לנזירים בודהיסטים או למורדות צ'צ'ניות ? אני הייתי מניח שכל המשקיעים הם רציונליים ורוצים להשיג מכסימום רווח במינימום סיכון, וההבדל היחיד ביניהם הוא ברמת "שנאת הסיכון" שלהם.
שאלה: האם בכל זאת יהיה עדיף שבית השקעות ינהל את כספי, בעיקר בהשקעות סולידיות (אג"ח, מק"מ, פק"מ) אולי גם לעבר קרנות נאמנות, לפחות בהתחלה ? הבנתי כי בבנק, יועץ ההשקעות, אינו מנהל את התיק, אך הוא יכול להמליץ לי כיצד לפעול. ברורים לי גם כל האינטרסים של הבנק שעומדים מאחורי כל זה. ומה קורה בבית השקעות עם תיק עצמאי, האם ההתנהלות מולם היא כמו בבנק? האם גם שם נותנים ייעוץ, אך ההחלטה נותרת בידי? מבחינת עמלות הבנתי כי עמלות בית ההשקעות תהיינה פחות גבוהות.

תשובה: אם המטרה היא עצמאות (לדעתי כדאי לאדם לא לפתח תלות באחרים) תנהלי לבד. תתחילי דרך הבנק כי זה הכי פשוט ובטוח. תסגרי איתם על מבנה עמלות לפי ההנחיות בפוסט: "מה דרוש .... " http://i-nvest.blogspot.com/2009/06/blog-post_07.html ואז תנסי לגלוש לאתר האינטרנט של הבנק ולהבין איך נותנים הוראה לבורסה. תני הוראה בסכום מינימלי לקניית אג"ח ממשלה צמוד בשלב טרום המסחר. תיראי מה זה LIMIT. תעקבי אחרי זה מספר ימים. אח"כ אותו דבר לגבי תעודת סל על מדד מניות כללי, תיראי איך מתנהג התיק, איפוא רואים את השווי שלו, וכך בהדרגה, על פני מספר חודשים רב, אפילו מעל שנה, הגיעי לאיזון הרצוי. אחר כך, עם הניסיון הזה, תוכלי לדבר בבטחון (של Been there, done that) עם היועצים ובתי ההשקעות הגדולים והקטנים למיניהם ולישפוט טוב יותר את עצותיהם הנשגבות.

לגבי השקעות סולידיות, אג"ח ממשלה או פקמ מה יש להתייעץ ? או לתת למישהו אחר לנהל ועוד לשלם לו עמלות ? כמה אפשר כבר לטעות ? אנו יודעים בדיוק (עד רמת האגורה) היום כמה נקבל במועד הפידיון הסופי. דוקא בזה אין צורך במומחיות. על השקעה באג"ח ממשלה ראי בפוסט: http://i-nvest.blogspot.com/2009/08/blog-post_20.html

תמיד אפשר להעביר תיק, או חלק ממנו, מבנק א' לבנק ב' או לניהול של ברוקר כלשהו. אפילו לא צריך לממש לשם כך את המניות. מכיוון שהן נשמרות עבורנו בבנק בנאמנות, אפשר לתת לנאמן הוראה להעביר את הניירות לנאמן אחר. תיק בניהול אישי בבית השקעות יתן אותה תוצאה כמו בבנק במבנה עמלות נח יותר, אבל ... כל עוד: א. וידאת בהסכם חתום שהנכסים (תעודות סל, ואג"חים) נשמרים עבורך אישית בנאמנות, ב. את היחידה שיכולה לבצע בתיק פעולות, ג. יש לך מערכת לקבלת ציטוטים ישירות מהבורסה והזרמת פקודות ישירות לבורסה, ד. יש לך גישה למצב התיק (פוזיציה) בכל רגע נתון. ה. את יכולה לממש את התיק כולו ו/או להעביר אותו לבנק או לברוקר אחר בכל עת וללא קנסות.

שאלה: ומה לגבי תיק מנוהל בבית השקעות גדול? האם כדאי לפנות אליהם, האם העמלות מצדיקות את הפעולות שהם יעשו, והאם אין באפשרותי לבצע את אותן פעולות, בייחוד שאני מכוונת את עצמי להשקעות סולידיות?

תשובה: זה בדיוק כל העניין. תבדקי בעצמך את תשואת קרנות הנאמנות לאורך זמן. זה די דומה לתשואה של תיקים מנוהלים. איך זה שבתי השקעה גדולים ומכובדים רבי רושם, הדר ומוניטין לא מצליחים באופן עיקבי להשיג עבור הלקוחות שלהם את התשואה שהלקוחות יכלו לקבל לבד בהשקעה בתעודת סל על מדד מניות כללי ? (יש לכך תשובה המעוגנת בתאורית תמחור נכסי הון CAPM והיא שמבנה ההשקעות שלהם אינו יעיל כמו תיק השוק אותו מייצגת תעודת הסל, אבל זה לא המקום להרחיב) בגלל זה לא כדאי לשלם להם עמלה או להיות תלויים בהם. אם בכל זאת החלטת לדבר עם בתי השקעה תציעי להם שיקחו תשלום באחוזים רק עבור התשואה העודפת שהם ישיגו מעל מדד מניות כללי כלשהו שתבחרו יחד ויזכו אותך בדמי ניהול עבור תשואה שישיגו מתחת לתשואת המדד הזה (למשל תל-אביב 25, כי את תשואתו אפשר להשיג בקלות על ידי תעודת סל) ואם הם כל כך טובים, אין סיבה שלא יסכימו. אשמח לדעת מה היתה תגובתם להצעה.

מתוך החומרים שקראתי ברורה לי הדרך להשקעה, שהיא במנות קטנות, לאורך זמן (בינתיים הכסף יהיה בפק"מ חודשי), באג"חים ממשלתיים, ובקונצרניים רק בעלי דירוג גבוה, בפיזור נכון, ואיזון (גם לפי דבריך הנבונים)... ברצוני להתחיל גם להפריש סכום לפיקדון חודשי מהמשכורת, ואח"כ אותו אולי להמשיך ולהשקיע גם בניירות ערך.

רעיון מצוין.

2 תגובות:

  1. תודה רבה על המידע.
    אני הרבה שנים עובד בתחום הפיננסים, עשיתי הכנה למבחן מקצועית א, מקצועית ב במכללה. והמשכתי ללמוד בבית תוך כדי עבודה כדי להרחיב את הידע ולהתמקצע כסוכן פנסיוני.
    אני חושב שמי שרוצה להתחיל ולהשקיע בשוק ההון ולא רוצה לעשות את זה עצמאי אז מומלץ לנהל את התיק דרך בית השקעות קטן יותר אשר יתן לכם את מלוא היחס ויענה לכם על כל השאלות שיש לכם. בבית השקעות גדול יהיה לכם יותר קשה להשיג מידע מהסוכן וברוב המקרים זה יהיה תקשורת דרך המייל והוא ישלח לכם חומר כתוב שאתם גם יכולים להשיג בחיפוש באינטרנט.

    השבמחק
  2. שלום,
    אני חושב שניהול עצמאי של תיק השקעות יכול להיות דבר מאוד מסוכן ולכן כדאי למצוא סוכן שתוכלו לסמוך עליו, ברור שהוא ירצה להרוויח אבל אני חושב שהכי חשוב שהוא יהיה תמיד זמין לכל שאלה. אני מסכים עם טל (מעלי) שכתב שעדיף להשקיע בשוק ההון דרך בית השקעות יותר קטן עם יחס יותר אישי מאשר בית השקעות ענק שלא יתן לכם בהכרח יחס אישי ואולי יתייחס לגודל ההשקעה שלכם.
    ניהול תיקים הוא תחום מאוד מסובך עם הרבה מאוד מאפיינים שחשוב לקחת בחשבון, אז אם אין לכם הרבה מאוד זמן פנוי על מנת להתחיל ללמוד את זה אני חושב שהסיכון גבוה מדי ולא כדאי לאדם ממוצע שמסתמך על החסכונות שלו.

    השבמחק