חפש בבלוג זה

2.10.2009

המלצות להשקעה באג"ח חברות לתיק ההשקעות

לאחר שראינו איך המשקיעים "המוסדיים" (קרי: קרנות הפנסיה, הגמל, ההשתלמות, ביטוחי המנהלים) נופלים פעם אחר פעם בהשקעות של כספי החסכון שלנו באג"ח של חברות שלא יכולות לעמוד בתשלומי האג"ח (אפריקה, צים ועוד), פרסמה ה"גננת" הנחיות כיצד לבחור השקעות באג"ח חברות. מפליא שכעת מסתבר שרכישת אג"ח לתיקי ההשקעה נעשתה עד היום (אני מניח אמנם שלא בכל המיקרים) על ידי אותם "מנהלי השקעות" ללא בדיקת נאותות מינימלית.

אז למה אני מביא כאן את המלצות ה"גננת" ? כי אני חושב שאלו המלצות שמתאימות גם למשקיע הקטן (אנחנו).

מי היא ה"גננת" ? צדקתם. המפקח על שוק ההון והביטוח.

הנה עיקר ההמלצות ערוכות על ידי כך שיתאימו למשקיע ה"קטן", שיכול למצוא את כל הנתונים גלויים באתר הבורסה, ובדוחות של המנפיק, עבור השקעה באג"ח של חברות ציבוריות:



קיומן של בטוחות לחוב - הכי חשוב לדעתי וכתבתי על כך בפוסטים קודמים. כמו שכשאנחנו רוצים הלוואה מהבנק הוא דורש מאיתנו בטוחות, אז כשחברה רוצה הלוואה מאיתנו (זוהי למעשה הנפקת אג"ח) אז אנחנו צריכים לבקש בטוחות מהחברה.

ייעוד תמורת ההנפקה – כלומר, מה החברה מתכוונת לעשות בכסף שנלווה לה. האם החברה המנפיקה הגדירה את ייעוד ההנפקה כ"כללי" ואז יכולה למעשה לחלק אותו כדבידנד ממנו יהנו בעיקר בעלי השליטה ? או שהחברה הגדירה באופן ספציפי את מהות הייעוד.

מצבו העסקי של המנפיק - הענף בו פועל המנפיק ומעמדו התחרותי, פרטים אודות בעלי השליטה, הדירקטוריון והנהלת החברה, פרטים אודות הממשל התאגידי של המנפיק, פרטים אודות האסטרטגיה של המנפיק.

ולמתקדמים - עמידה ביחסים פיננסיים שונים - מנגנון אוטומטי ביחס לתוספת ריבית עם הורדת דירוג, מינוף פיננסי, יחסי ריווחיות, נזילות ויעילות.

מי שרוצה להרחיב, הפרוט המלא באתר משרד האוצר: http://ozar.mof.gov.il/hon/2001/mosdiym/memos/t2009-216.doc

3 תגובות:

  1. שאלה קצרה, היכן ניתן למצוא את הנתונים המדוברים, קרי בטוחות ויעוד?

    השבמחק
  2. וכמובן, ההמלצה החשובה ביותר - פשוט לא לקנות אג"ח קונצרני

    http://www.cbsnews.com/8301-505123_162-37842555/3-reasons-to-avoid-corporate-bonds/

    השבמחק