חפש בבלוג זה

20.11.2009

השקעות ערך - הערכת שווי חברות

או.קי. אנחנו רוצים להיות משקיעי ערך ולהכות את השוק. משימה קשה. בפוסט הקודם ראינו שבשביל להתחיל צריך לדעת מה הערך של החברה בה אנו משקיעים ולהשוות למחיר השוק. בפוסט הזה נראה כיצד מעריכים שווי של חברה. אם חשבתם שזו משימה קשה שרק רואי חשבון מומחים שנוסעים בג'יפים ומקבלים משכורת שמנה יכולים לבצע, טעיתם. כל מי שיודע את פעולות החשבון היסודיות + - ו % ויש לו קצת היגיון בריא יכול להעריך שווי של חברה. הערכת שווי מכילה שני תחומים. אחד חשבונאי ואחד אומנותי (כך אני קורא לו). החלק החשבונאי מכיל ניתוח של הדוחות הכספיים. החלק האומנותי מכיל הערכת מצב העסקים של החברה בעתיד, ומתייחס לשווקים שבהם החברה פועלת, ללקוחות שלה, למתחרים, להנהלה ועוד. נתחיל בדוחות הכספיים. כל חברה שנסחרת בבורסה מחוייבת לפרסם בכל רבעון דוחות כספיים וניתן לראות את הדוחות האלה באתר הבורסה: http://www.tase.co.il/ בכפתור "מאיה - מערכת אינטרנט להודעות". בכל דוח כספי יש סקירת הנהלה ולזה נגיע כשנתאר את הצד האומנותי בהערכת השווי, ויש את שלושת הדוחות הכספיים העיקריים: מאזן, רווח והפסד, ותזרים. הנה הסבר קצר עליהם:

מאזן - צילום מצב חשבונאי של החברה בנקודת זמן מסויימת

נכסים: כדי לחשב שווי של אדם פרטי צריך לבדוק מה יש לו, וכמה הוא חייב. ההפרש זה השווי שלו. לבן אדם יש קצת כסף בארנק, קצת כסף בעו"ש, איזה פקדון בבנק, תוכנית חסכון וקרן השתלמות, ועוד... כל זה נקרא נכסים שוטפים. יש כאלה שיש להם גם דירה, אוטו, קרן פנסיה או קופת גמל ואלה נקראים רכוש קבוע. כי אי אפשר להפוך אותו למזומן מיד.
התחייבויות: לאדם גם יש חובות. הוא נתן צ'קים לחוגים של הילדים, הוא לקח הלוואה מחבר וצריך להחזיר עוד חצי שנה, יש לו כמה קניות שעשה בכרטיס אשראי שירדו לו מהחשבון בחודש הבא, אולי גם קנה ב 36 תשלומים בעסקת אשראי איזה פלזמה ועוד... כל החובות שצריך להחזיר תוך שנה נקראות התחייבויות לזמן קצר. התחייבויות אחרות כגון משכנתא נקראות התחייבויות לזמן ארוך.
עכשיו יש אמרה עממית בספרדית שאומרת: "אם אתה רוצה לדעת כמה יש לך (או כמה אתה שווה) אתה צריך לשלם את כל מה שאתה חייב". ההפרש הוא השווי הנקי של האדם ברגע נתון. אז אם נקח את כל הנכסים ונוריד מהם את כל ההתחייבויות נקבל כמה האדם שווה. מה ההון הנקי שלו.
כעת הפתעה: לגבי חברה זה בדיוק אותו דבר. רק שהנכסים פחות ההתחייבויות נקראות הון עצמי. זה הכל. ורושמים את זה בשני טורים שהסכום בכל טור יוצא זהה. וכך נראה מאזן של חברה נכון לתאריך מסוים. כלומר, תמונת מצב Snapshot לרגע נתון:

ההון העצמי של חברה מורכב משני חלקים עיקריים: הון המניות והרווח שלא חולק. הון המניות זה הכסף שהכניסו לחברה בעלים שהקימו אותה. הרווח שלא חולק לבעלים ונשאר בקופת החברה הוא המרכיב השני של ההון העצמי. פשוט.
רווח והפסד - סיכום חשבונאי של פעילות החברה בתקופה נתונה
נראה קודם מה קורה אצל אדם פרטי. במשך תקופה מסוימת שהאדם פעיל הוא מרוויח כסף. מעבודה, מזכיה בהגרלות ועוד כיד הדימיון הטובה. יש לאדם גם הוצאות. למשל אוכל, בגדים, בילויים. ההכנסות פחות ההוצאות נקראות הרווח. כלומר כמה כסף האדם ייצר בתקופה מסויימת. מסתבר שזה לא שונה גם בחברות. כל מה שהחברה מוכרת (קוראים לזה: מכירות) פחות כל ההוצאות שהיו לה כדי לייצר את מה שמכרה (קוראים לזה: עלות המכר ואלה ההוצאות הישירות, המשתנות, שהוצאו) זה הרווח הגולמי. לחברה יש גם הוצאות נוספות (קוראים לזה: הוצאות הנהלה וכלליות) שהן קבועות ואינן משוייכות למוצר זה או אחר שהחברה ייצרה. אם ניקח בחשבון את ההוצאות האלה ישאר לנו הרווח התפעולי. מהרווח הזה נוריד החזרי הלוואות שהחברה לקחה (קוראים לזה: הוצאות מימון) ונקבל את הרווח לפני מס. מזה החברה משלמת מס חברות ומה שנשאר לה זה הרווח הנקי. הרווח הנקי פחות הדיבידנד שהחברה מחלקת לבעלי המניות מתווסף להון העצמי של החברה במאזן שדיברנו עליו קודם. אז דוח רווח והפסד נראה כך:

תזרים המזומנים

הדוח הזה מציג את זרם המזומנים בתקופה נתונה, רבעון או שנה שיצאו וניכנסו לקופת החברה. הוא אינו משפיע על הרווח וההפסד כי למשל מכירה שנעשתה והתשלום עליה הוא בתקופה הבאה היא עדיין מכירה והיא מוצגת בדוח הרווח וההפסד אבל עד שהכסף לא נכנס לקופה היא אינה נרשמת בדוח התזרים. אז בדוח מוצגים המזומן בתחילת השנה, המזומן שנכנס לקופה והמזומן שיצא ממנה. מה שנשאר זה היתרה לסוף התקופה. מזומן נכנס ויוצא כתוצאה משלושה סוגי פעילות: פעילות שוטפת, כגון מכירת תוצרת, קניית חומרי גלם, פעילות מימון כגון הלוואות, הנפקת אג"ח והנפקת מניות חדשות, ופעילות השקעה שעיניינה קניה או מכירה של רכוש קבוע.
שיטה נוספת ומקובלת יותר להצגת דוח התזרים היא יציאה מהרווח הנקי והפחתה ממנו של כל הפעולות שלא התבצעו במזומן (בחלוקה לסוגי פעילות: שוטפת, השקעה ומימון), כך שבסוף נשאר תזרים המזומנים הנקי.
אז אלה הדוחות. עכשיו לניתוח שלהם... בפוסט הבא

4 תגובות:

  1. אני חייב לציין שאתה עושה עבודת קודש, ומחנך את הקוראים הפחות בקיאים - כמוני.

    אני מחכה לפוסט הבא בקוצר רוח.

    השבמחק
  2. גם אני. אתה כותב ממש מעניין ומלמד.

    השבמחק
  3. גם אני מצפה לפוסט הבא. אתה כותב מאוד מעניין ומלמד. כל הכבוד על היוזמה.

    השבמחק
  4. גם אני מצפה לפוסט הבא. אתה כותב מאוד מעניין ומלמד. כל הכבוד על היוזמה.

    השבמחק