חפש בבלוג זה

16.5.2009

תיק ההשקעות של האנושות: עלייה מתמדת


כעת יש לי הפתעה בשבילכם. חברי צודקים. קניית מניה כזו או אחרת וציפיה לעליה במחיר שלה זה אכן הימור. אף אחד לא יודע ולא יכול לדעת (בדרכים חוקיות) מה יהיה המחיר מחר, בעוד שבוע, חודש או שנה. כמו כן לא ניתן לדעת וזה סוג של הימור להגיד היום האם כל הבורסה תעלה מחר בעוד חודש או בעוד שנה. (כשאומרים "כל הבורסה" בעצם מתכוונים למדד מניות כללי, או כל מדד מניות אחר המשקף מחירי מניות הנסחרות בבורסה), זה סוג של הימור.

מה שכן בטוח זה שערכו לאורך מספיק זמן של אוסף מספיק גדול של מניות (המונח המקצועי הוא תיק מגוון) תמיד תמיד יעלה. וזה הדבר היחיד הבטוח בכל העסק הזה של שוק ההון או הבורסה אם תרצו. למה זה נכון שלאורך זמן אוסף מגוון של מניות תמיד יעלה ? עובדה היא שהמין האנושי מתקדם ומשתכלל עם השנים. ההתקדמות הזו יוצרת רווחה בקרב המין האנושי ורווחה פרושה עושר של החברה כולה ושל כל אחד מפרטיה בממוצע כלומר יתכן שיהיו אנשים עניים ואחרים יהיו עשירים אך בממוצע כולם ביחד מתעשרים עם חלוף השנים והדורות. את זה אפשר לראות בנתוני התל"ג (תוצר לאומי גולמי). התל"ג של מדינת ישראל ושל כל מדינות העולם עולה לאורך זמן. אמנם ייתכנו תקופות של ירידה בתל"ג במדינה זו או אחרת אבל לאורך זמן מספיק ארוך התל"ג תמיד עולה.

שוק ההון, הבורסה, הוא המייצג את העליה בתל"ג, הגדלת העושר האנושי, על ידי עליה בשווי הנכסים הנסחרים בו לאורך זמן. הערה ערכית: בכוונה אני לא אומר ולא מתייחס לאושר בדיון הזה. כי ההתקדמות וההשתכללות אינן בהכרח יוצרות אושר. אושר הוא מונח סובקייטיבי שאינו מעייננו כאן. הרבה פעמים עשירים הם אומללים יותר מעניים.

בתמונה למעלה: גרף שערים של כל המניות הנסחרות בבורסת תל אביב, מ-2000 ועד היום. ניתן לראות כי המגמה הכללית היא מגמת עלייה. נלקח מהאתר הרשמי של הבורסה.

בתמונה התחתונה: שערי המניות בבורסה של ניו יורק מאז ימיה הראשונים במאה ה-19 (מקור).

2 תגובות:

  1. בלוג מעניין... הוספתי למועדפים.
    אגב, הנה עוד מידע על מניות
    מניות

    השבמחק
  2. בלוג מעניין מאוד, גם אני הוספתי למועדפים ולרשימת הנמענים.

    "תקשט" קצת אחי, יותר מידי לבן בעיניים :-)

    השבמחק