חפש בבלוג זה

18.5.2009

הדרך להשקעה בטוחה בשוק ההון: שתי רגליים על הקרקע

הגענו לרגע האמת. בפוסט הזה אתחיל לבסס את יסודות שיטת ההשקעה שבחרתי לעצמי. השיטה פשוטה והיא עומדת על שתי רגליים יציבות:
אחת: קנה והחזק.
שניה: אזן.
מומחי השקעות ומנהלי תיקים ועוד רבים וטובים המתעניינים בהשקעות שמעו על שיטת "קנה והחזק" (באנגלית: Buy & Hold). רבים גם שמעו על איזון תיקי השקעה לפי "מאה פחות הגיל". לכן לצערי אין לי הרבה מה לחדש ולא המצאתי שום תאוריה חדשה. מה שכן זה שעל ידי שילוב של מספר כללים פשוטים יצרתי מנגנון שמאפשר להפוך את התאוריות האלה לסידרת הוראות (כמו ב"תרשים זרימה" הנהוג בפיתוח תוכנה בעולם ההיטק) שעל ידי ביצוען ניתן להרויח תשואת יתר ממוצעת על פני זמן (תשואת יתר = תשואה הגבוהה ממדד הייחוס. במקרה שלי תוכנית החסכון או הפקדון המוצעים בבנק או איגרת חוב ממשלתית צמודה).
קנה והחזק
שיטת קנה והחזק מבוססת על העובדה היחידה שהיא וודאית בעולם ההשקעות בשוק ההון והיא מתוארת בפרוט בפוסט השלישי: לאורך מספיק זמן, תיק מספיק מגוון, תמיד עולה. כלומר השיטה היא פשוטה: קונים מגוון מניות גדול ו"דוגרים עליהן" לאורך זמן. אמנם ההיסטוריה מראה שלאורך הזמן חלק מהחברות יפסיק להתקיים וחלק מהמניות לא יהיו שוות כלום. חלק מהמניות ייקנו בידי בעלי השליטה ויוצאו מהמסחר בבורסה על ידי הצעות רכש, אבל ערכן של חלק אחר מהמניות יעלה ושל חלק אחר יעלה הרבה כך שבממוצע שוויו של מגוון מספיק גדול של מניות לאורך מספיק שנים יעלה יותר מאשר יעלה נכס חסר סיכון כגון אג"ח ממשלה צמוד או שיקלי.
כעת ישנה בעיה: מה לעשות שחיינו קצרים ולעיתים אין לנו את ה"מספיק זמן" לחכות שערכן של המניות שקנינו יעלה ? ובכן, כדי לתת מענה לבעיה הקטנה הזו יישמתי את הרגל השניה בשיטת ההשקעות שלי: אזן. בפוסטים הבאים אתאר גם אותה.

2 תגובות:

  1. שיטת קנה והחזק אכן נשמעת יציבה לטווח ארוך ומבטיחה אבל מסתבר שלא תמיד. גם בשיטה הזאת צריך לפעמים לתזמן את השוק.
    המאמר הזה נכתב במאי 2008 לפני המפולת והוא נכון שבעתיים היום:
    http://tinyurl.com/pnprum

    השבמחק
  2. צודק. אבל הייתי משתמש במילה "לאזן" במקום המילה "לתזמן" בתגובה שלך. איזון היא הרגל היציבה השניה בשיטת הניהול שלי. האיזון הוא פעולה טכנית שעושים (בלי נקודת החלטה סוביקטיבית) וגורמת לנו לצאת ולהכנס לשוק במקומות הנכונים. אני אתייחס בבלוג לנושא האיזון בהמשך לאחר פרק הקנה והחזק.

    השבמחק