חפש בבלוג זה

20.5.2009

קנה והחזק בשוק ההון: על תיק השוק ותעודת הסל

יופי. לקנות ולהחזיק. אבל מה לקנות? איך לבחור באילו מניות להשקיע? הפוסט הזה יעסוק בכך. בפוסט השלישי אמרנו שהדבר הודאי היחיד בשוק ההון היא העובדה שתיק מספיק מגוון לאורך מספיק זמן תמיד יעלה וגם הסברנו למה. עכשיו יש שתי בעיות: מזה תיק מספיק מגוון ? וכמה זמן זה מספיק זמן ? לשאלה השניה נתייחס כשנדבר על איזון תיק ההשקעה שלנו. על מגוון נדבר עכשיו.

הערה לא חשובה בדבר התאוריה האקדמית שבבסיס מגוון המניות המומלץ לתיק המנוהל בשיטת קנה והחזק: המודל הבסיסי בניהול פיננסי CAPM (מבטאים: קאפ אמ), שפרושו Capital Asset Pricing Model ותאורו בקצרה יובא בעתיד בבלוג הזה, מגדיר מה זה "תיק השוק" מהיא "חזית יעילה" ומוכיח שתיק השוק נמצא על החזית היעילה. מה זה תיק השוק ? הרעיון הוא שתיק המכיל את כל המניות ביחס השקול לשווי השוק שלהן הוא תיק השוק ואין אפשרות למצוא תיק בעל הרכב אחר של מניות עם תשואה גדולה יותר עבור רמת סיכון קטנה יותר ואין אפשרות למצוא תיק אחר עם רמת סיכון קטנה יותר שייתן את אותה התשואה או תשואה גדולה יותר.

אז איך קונים בבורסה את תיק השוק ?
מה, עכשיו נקנה את כל המניות שיש בבורסה ביחס לשווי שלהן ? אז זהו, לא צריך. למעשה אם ניקח את 6 או 7 המניות בעלות השווי הגבוה ביותר בבורסה נראה שהמתאם שלהם עם מדד המניות הכללי הוא גבוה מאוד. במילים אחרות הגרף של 6 או 7 המניות בעלות השווי הגבוה ביותר בבורסה די "הולך ביחד" עם הגרף של מדד המניות הכללי וזה מספיק בשביל ליישם את השיטה. אז אפשר לקנות את 6 המניות בעלות שווי השוק הגדול ביותר וזה יהיה מספיק טוב. בתרשים להלן שבניתי באקסל השוואתי את התשואה של 5 המניות: טבע, כיל, מכתשים, לאומי, פועלים במשקלות שווים (הקו הכחול) מול מדד ת"א 25 (הקו הסגול) מימין לשמאל. הגרפים הולכים די ביחד. אם הייתי מוסיף משקלות לפי שווי השוק ועוד איזה מניה או שתיים הגרפים היו כמעט זהים:

אפשרות נוספת זה לקנות תעודת סל. כיום אפשר לרכוש את תיק השוק בקלות על ידי רכישת תעודת סל. למשל קסם ת"א 100 היא תעודת סל המורכבת מ 100 המניות הגדולות ביותר בבורסה הישראלית. יש לשים לב לדמי הניהול ולמדיניות הדיבידנד של התעודה. בגדול: רצוי שדמי הניהול יהיו 0 וחלק גדול ככל האפשר של הדיבידנד יושקע חזרה במדד. אפשר לבדוק באתרי החברות המנפיקות את תעודות הסל את המדיניות שלהן, אבל בעקרון בגלל התחרות בין החברות התעודות כמעט זהות זו לזו.

בתרשים להלן השוואה בין תעודת סל קסם 100 לבין מדד תל-אביב 100 על פני 3 שנים. התעודה נאפשרת לנו להצטייד בתיק השוק בקלות. גם כשיש שינוי בהרכב המדד, וזה קורה פעם בכמה חודשים, התעודה מתאימה את עצמה להרכב החדש. אנחנו לא צריכים לעשות כלום. לא לקנות ולא למכור או במילים אחרות לא לשלם עמלות לבנק.

תעודת סל קסם 100
בתרשים שנלקח מאתר הבורסה הישראלית לניירות ערך יבחינו חדי העין שביננו בקו הצהוב של תעודת הסל קסם ת"א 100 שהולך ממש ביחד עם הקו הכחול של מדד ת"א 100.

2 תגובות:

  1. שלום
    ראשית אני מודה לך על הבלוג, זו פעם ראשונה שאני קצת מבין.
    לגבי תעודת סל, לדוגמא קסם-ת'א-25 : דמי הניהול הוא אפס, אך בכניסה לתשקיף ישנו משפט שהייתי מאד שמח אם תבהיר לי. את חלקו הראשון אני חושב שהבנתי אך את נושא הפירעון פחות
    צטט : " תעודת הסל הינן רשומות על שם, אינן צמודות למדד כלשהו ואינן נושאות כל ריבית, עומדות לפירעון בתשלום אחד ביום 5/12/2030 מועד בו תומר כל יתרת הקרן
    תודה

    השבמחק
  2. ראשית, שימחת אותי שקראת או לפחות ניסית להתמודד עם התשקיף. לדעתי זו חובתו של כל משקיע... לעצמו.

    נושא פרעון של תעודת סל הוא פשוט. תעודת סל היא למעשה אג"ח של החברה המנפיקה. כמו לכל אג"ח גם לתעודת סל יש מועד פרעון. במועד הפרעון התעודה תחדל להתקיים ואתה תקבל את שוויה לחשבון העו"ש שלך. (המומחים אומרים: התעודה תומר, כלומר תבוצע המרה של התעודה בערך של נכס הבסיס).

    לדוגמא: אם מועד הפרעון היה היום (4/10/09, שער סגירה 9980 אגורות) היית מקבל לחשבון העו"ש שלך 99.80 ש"ח על כל יחידת תעודת סל קסם תל-אביב 25 שיש לך.

    הערה: בתנאים מסוימים, הכתובים בתשקיף, יכול להתבצע פרעון מוקדם. פרעון כזה נקרא המרה כפויה.

    אם כך, עד סוף שנת 2030, שזה עוד הרבה מאוד זמן, אתה יכול להחזיק בתעודה. אח"כ מן הסתם תהיה תעודה אחרת שתחליף אותה. ובכסף שיפרע לחשבונך תוכל לרכוש את המחליפה.

    כעת האדם הסביר שואל את עצמו, 2030 זה הרבה זמן, האם אני מסתכן בכך שאני סומך על חברת אקסלנס לתקופה כזו ארוכה ? והתשובה: התעודה הספציפית קסם סל ו תא 25 מדורגת Aaa שזה הדרוג הגבוה ביותר. מה זה אומר ? שכנגד הנפקת התעודה למשקיעים, חברת אקסלנס מצהירה שהיא מחזיקה (המומחים אומרים: "מיתכסה") ממש את המניות המרכיבות את מדד תל-אביב 25 ביחס שבו הן מופיעות במדד. ולכן אם תהיה המרה כפויה במועד הפרעון או לפני אתה מקבל את המניות עצמן (המומחים אומרים: את נכס הבסיס) ומכאן הדרוג הגבוה של התעודה.

    יש תעודות שאינן מאפשרות המרה לנכס הבסיס ולכן הן מסוכנות יותר, והמשקיע בהן תלוי במידה רבה יותר בחברה המנפיקה.

    השבמחק