חפש בבלוג זה

26.5.2009

מתחילים לבנות תיק השקעות מאוזן

אזהרה: חל איסור חמור מאוד להיכנס להשקעה בשוק ההון בבת אחת. הכניסה חייבת להיות הדרגתית תוך שמירה על איזון. למה ? כי אנחנו אף פעם איננו יכולים "לתזמן" את הכניסה לשוק. אין לנו אפשרות לדעת מה יהיו המחירים של המניות או של תעודות הסל מחר, בעוד שבוע, חודש או שנה. לכן אם נכניס את כל הכסף שפנוי לנו להשקעה היום במכה אחת, ומחר או בעוד שבוע תהיה נפילה, אכלנו אותה לעיתים לשנים רבות. אבל, (אבל חשוב מאוד) אם ניכנס לשוק בהדרגה, אנו נפזר את מחירי הכניסה על פני תקופה ואז אם יהיו ירידות עם הכניסה שלנו לשוק בפעם הראשונה לא כל הסכום שאנו שמים בסיכון ירד. אם לעומת זאת יהיו עליות, לא כל הסכום יניב תשואות גבוהות, אבל לפחות לא נפסיד. זה לא שווה את הסיכון.

מחקרים כלכליים שנעשו הוכיחו שכניסה הדרגתית לשוק על פני זמן עדיפה על השקעה חד פעמית. כמעט תמיד. אם תרצו אביא סיכומים של המחקרים האלה בהמשך. רק זאת יש לזכור: אין אנו יכולים "לתזמן" את כניסתנו לשוק לנקודות השפל שלו. מי שאומר אחרת הוא שרלטן, בעצם אולי הוא נביא :-). לדעתי כניסה להשקעה בשוק ההון עם סכום חד-פעמי (כגון זכיה בהגרלה, תוכנית חסכון שהשתחררה וכדומה) צריכה לקחת כשנתיים שלוש ואף יותר ככל שהסכום גדול יותר. כל פעם קצת. לקנות בעליות וגם בירידות. מה לעשות עם הכסף המיועד שטרם נכנס בינתיים ?
בינתיים שישכב בנכס בטוח כמו מ.ק.מ. או אגח ממשלה צמוד.

נקודה נוספת: אנו נרצה לבחון ולהתנסות בהשקעות. נרצה לראות איך עוקבים אחרי התיק שלנו באתר של הבנק ? איך הבנק מחשב לנו את העמלות ? איך מקבלים ציטוט מחיר מהבורסה ? איך נותנים פקודת קניה ? את כל ההתנסויות האלה כדאי לעשות בסכומים קטנים בהתחלה.

אחרי ההתנסות הראשונית כדאי לחשב את גודל יחידת הקניה הבסיסית המינימלית עבורנו. למה ? כדי לשלם פחות עמלות. מי שמשלם למשל 0.5% עמלת קניה או עמלת מינימום של 75 ש"ח לפי הגבוה מביניהן, אז גודל יחידת הקניה המינימלית שלו הוא 15,000 ש"ח. לדוגמא: אם יקנה מניות ביחידות של 10,000 ש"ח הוא ישלם 75 ש"ח עמלה שהם 0.75% מהסכום בעוד שיש לו אפשרות לשלם עמלה של 0.5%. ההבדל הוא לא גדול, הוא רק מעכב את הנקודה ממנה נתחיל להרוויח. צריך לזכור שיש גם עמלת מכירה, וגם מס של 20% מהרווח. אתייחס לנושא המשמעותי של המס בהמשך.
הערה: הנה עוד דבר יפה בתעודת סל. נניח שאנחנו רוצים לרכוש מגוון של 25 המניות בעלות שווי השוק הגדול ביותר כדי להשיג את תיק השוק. ויש לנו 20,000 ש"ח. אז אם היינו צריכים לקנות 25 מניות, העמלה שהיינו משלמים בתנאים לעיל של מינימום 75 ש"ח לקניה של כל סוג מניה היינו גומרים עם עמלה של 75 ש"ח X 25 מניות = 1875 ש"ח, או באחוזים 9.4% מכל ההשקעה היה הולך לבנק. אבל אם נקנה תעודת סל כגון אינדקס ת"א 25 בסכום הזה אז קנינו נייר ערך אחד ושילמנו עמלה של 0.5% שהם מ 20,000 ש"ח רק 0.5% וקיבלנו סל מאוזן לפי שווי השוק של 25 המניות שרצינו ממילא לקנות. רואים את ההבדל בעמלות ? 9.4% לעומת 0.5% או 1875 ש"ח לעומת 100 ש"ח. הבנק צריך להרוויח ממשהו או ממישהו לא ?

3 תגובות:

  1. למעשה השקעה בבת אחת היא דווקא כן הדרך העדיפה ככל שהראה המחקר המדעי:

    http://www.cbsnews.com/8301-505123_162-37841688/when-dollar-cost-averaging-doesnt-make-sense/

    השבמחק
  2. שלום.
    בהקשר של הכניסה ההדרגתית-
    מה דעתך על קרנות נאמנות כספיות לעומת אג"ח ממשלתי צמוד? האם תוכל להבהיר מהם היתרונות והחסרונות בכל אחת מהדרכים?

    השבמחק
  3. הפוך,רוב הפעמים כניסה חד פעמית לשוק משתלמת הרבה יותר מפיצול. ראה http://thebigpicture.co.il/blog/כניסה-לשוק-בשלבים-מסקנות/

    השבמחק