חפש בבלוג זה

2.6.2009

למי מתאימה שיטת ניהול ההשקעות שלי ?

השיטה שאני מתאר בבלוג הזה לא מתאימה לכל אחד. היא לא מתאימה למהמרים, לאלה שרוצים לעשות מכה, לאלה שיש להם בטווח של מספר השנים הקרובות הוצאות משמעותיות. השיטה שתארתי בבלוג מתאימה בעיקר לשכירים או עצמאים עסוקים שיכולים לחסוך קצת כסף אחרי כל ההוצאות השוטפות על המחיה, הילדים והמשכנתא ורוצים:
  • שהכסף שהם חוסכים יהיה זמין להם ולא "סגור" באיזה תוכנית חסכון ש"שבירתה" מנטרלת את כל רווחיה.
  • להרוויח לאורך זמן קצת יותר מאשר תוכנית חסכון שמציע הבנק.
  • שאין להם זמן להתעסק יותר מידי בניהול השקעות או בניהול נכסים שהם יכולים לקנות בכסף. למשל לא רוצים להשקיע בדירה ולהתעסק עם שוכרים, תיקונים, חוזים, בטחונות, פינויים ובלבולי מח כאלה.
  • שלא אוהבים לשלם עמלות ולהתחלק ברווחים עם הבנק וכל מיני מנהלי תיקים.
  • שאוהבים לשלוט בעצמם בכסף שלהם ולהיות אדונים למעשיהם.
אז למה לא שמעתם על השיטה הזו מהבנק שלכם ? (לפחות אני לא) ממנהלי התיקים שלכם ? (אני מבטיח לכם שכולם למדו באוניברסיטה את מודל CAPM). התשובה היא ששיטת קנה והחזק גורמת לבנק ולחלק ממנהלי התיקים להרוויח פחות. הבנק מרוויח מפעולות שאתה מבצע בחשבון שלך, חלק ממנהלי התיקים מרוויחים מפעולות שהם מבצעים עבורך. כמה הם יכולים להרוויח כשאין פעולות ? הבנתם ? בקנה והחזק קונים מגוון מספיק גדול של מניות ומחזיקים אותן לאורך זמן. מה שיפה בזה הוא שרוב רובם (שלא לומר כולם) של מנהלי התיקים לא מצליח להשיג ללקוחות שלהם תשואה נטו גבוהה יותר מ"תיק השוק" שאפשר לרכוש על ידי תעודת סל פשוטה.
יתרה מכך, בגלל שמנהלי קרנות נאמנות ומנהלי תיקים יודעים מראש שהסיכויים שלהם לנצח את מדד הייחוס שהוא תיק השוק הם אפסיים, בחלק מהמקרים הם פשוט קונים בדיוק את תעודות הסל הפשוטות וללא דמי הניהול שאנו יכולים גם לקנות בבורסה בעצמנו. מצחיק לא ?
רוצים לעשות ניסוי קטן ? פנו למנהל תיקים כלשהו ובקשו לדעת מה גובה דמי הניהול שהוא לוקח. זה יהיה % קבוע מהתיק ו/או מחיר קבוע לפעולה. נסו להציע % קבוע מהרווח שמעל מדד הייחוס שתבחרו ביחד, למשל מדד המניות הכללי, או פיצוי בגובה ההפסד אם התשואה שישיג לכם תהיה מתחת למדד הייחוס (אם תגידו % מה-"אלפא" שהוא ישיג לכם גם אם היא שלילית תישמעו ממש מקצוענים). נראה אם יש מנהל תיקים אחד שיסכים לקחת ניהול תיק בתנאים כאלה. אבל זה הגיוני לא ? אם מנהל התיקים כזה מוצלח, אז שיתחלק איתנו ברווחים שישיג מעל מה שהיינו יכולים להשיג לבד. למה שהוא בכל מקרה ירוויח ואנחנו ניקח את כל הסיכון ? איזה תמריץ יש לו כדי לשאוף בכל מאודו שאנחנו נרוויח ?
שיטת קנה והחזק היא משעממת. אין יותר מידי מה לכתוב עליה בעיתונים. אמרת פעם אחת וזהו. קנית כמה מניות ואתה מחזיק בהן לאורך זמן רב. מה מעניין בזה ? שום דבר. לעומת זאת ניתוח טכני של גרף ביצועי מניה כלשהי וזיהוי גלים ראשיים, גלי משנה, קווי מגמה, רמות התנגדות ונקודות פריצה זה ממש מעניין ואפילו אפשר להפיק מזה גרפים ציבעוניים ויפים במקום טור משעמם אחד של נתוני תשואה. למרות שאין בין ניתוח טכני ובין ביצועי המניה העתידיים דבר וחצי דבר, ניתוח טכני נשמע מקצועי, מורכב, אינטיליגנטי, יש הרבה מה לכתוב על זה ואף מוכרות תוכנות מחשב שלא רק מנתחות את הגרף, הן גם פולטות אוטומטית את טקסט הניתוח שלו, ואם גם רוצים, התוכנות יזינו אוטומטית פקודות קניה ומכירה לפי "מודלים" שיעשירו את מנהלי החשבון בעמלות פעולה יפות (-:.

תגובה 1:

  1. מה דעתך על חברות ההיטק שמבצעות השקעות בבורסות בעולם על פי אלגוריתם?
    יש כמה כאלה בארץ ועוד די הרבה בחו"ל וכולם
    מרוויחות סכומים לא מבוטלים.

    האם אין מקום למודלים כאלה בשוק?

    השבמחק