חפש בבלוג זה

7.6.2009

מה דרוש כדי להצליח בניהול תיק השקעות בשיטת קנה החזק ואזן ?

כרגיל התשובה מתחלקת לשלושה חלקים: משמעת עצמית, אורך נשימה ובנק המאפשר מבנה עמלות מתאים.


משמעת ברזל – אתה מחוייב לעצמך לפעול על פי הכללים שקבעת לעצמך (האסטרטגיה שלך). לפעול תמיד מהראש ולא לפי הרגש גם ובעיקר כשערך התיק יורד ואתה אומר לעצמך: "למה נכנסתי לעסק הזה בכלל, נכוותי, אני אצא עכשיו אספוג את ההפסד ולא יכנס לבורסה יותר אף פעם". לעיתים זה יהיה קשה מאוד כי האסטרטגיה מראה שיש לקנות מניות דווקא כשהבורסה נופלת כדי לאזן את התיק, אבל במחשבה שניה יש בזה היגיון: אנו רוצים לקנות בזול כדי שאחר כך נוכל למכור ביוקר. בעיה נוספת זה הנזילות. כדי לשבור תוכנית חסכון צריך לתת לבנק הוראה 30 יום מראש. צריך לבוא לסניף לחתום לפני הפקיד. אחזקות נזילות בשוק ההון קלות למימוש. כניסה לאתר הבנק, מתן הוראה באינטרנט או טלפון אחד לסניף והכסף בעו"ש. קל מאוד להתפתות ולממש.
אורך נשימה – אתה מייעד את הכסף לחסכון ארוך טווח. אם יהיו ירידות בבורסה תוכל להסתדר ללא הכסף המושקע בה. במילים אחרות, אתה צריך להיות במצב מספיק גמיש שיאפשר לך לממש את הרווחים כשיהיו אבל שלא תהיה חייב לממש כאשר יש הפסדים "על הנייר" (ויהיו כאלה) כי בכך אתה "מקבע" את ההפסד והופך הפסד על הנייר להפסד בפועל. כלומר אם אתה צופה לקנות דירה בשנים הקרובות אל תכנס להשקעה בשוק ההון.

בנק המאפשר מבנה עמלות המתאים לשיטה - בגדול יש שלוש עמלות עיקריות שהבנק גובה ממך כשאתה מנהל אצלו תיק השקעות. עמלת קניה כשאתה קונה מניה, נגזרת מהסכום בו אתה קונה את המניות או איזשהו סכום מינימלי (עמלת מינימום) אם הסכום קטן, עמלת מכירה כשאתה מוכר מניה הנגזרת מסכום התמורה שאתה מקבל כשאתה מוכר, או איזשהו סכום מינימלי (עמלת מינימום) אם הסכום קטן ועמלה תקופתית הקרויה דמי ניהול ניירות ערך הנגזרת מסך כל שווי התיק. מטיבעה השיטה מצריכה החזקה ארוכת טווח במניות. לכן כשאתם בוחרים את הבנק שדרכו תנהלו את התיק, תקבלו הצעות מכמה בנקים, תנהלו משא ומתן (בעברית: תתוכחו על המחיר) ותבחרו בבנק שמציע לכם את דמי הניהול הנמוכים ביותר שתוכלו להשיג. תמורת זאת יתכן ותסכימו להיות גמישים בעמלות הקניה והמכירה, כי אם תפעלו לפי השיטה לא תצטרכו לבצע יותר מידי פעולות קניה ומכירה.

3 תגובות:

  1. היכן ניתן לקבל מידע על ETF מומלצים למי שפועל בשיטת קנה והחזק? רוב אתרי הבורסה מוצפים במידע אינטרסנטי וקשה לעשות השוואה אמיתית

    האם תוכל לפרסם דוגמא לתיק השקעות גלובלי ולתת דוגמא למספר ETF גדולים המתאימים למשקיע בשיטת קנה והחזק?
    תודה מראש

    השבמחק
  2. לבקשתך, אפרסם את דעתי בעוד יומיים בפוסט שיעסוק בכך.

    השבמחק
  3. המון תודה על הבלוג
    רציתי לשאול 2 שאלות:
    א. לגבי עמלות הבנקים, האם אין דרך טובה יותר ועם פחות עמלות להשקעה ?
    ב. לפני כמה שנים השקעתי ב'אנליסט גמישה' ו'במנורה 40 ת"א 25' ומאז ההשקעה הפסדתי לא מעט. בגדול הייתי רוצה למכור ולקנות תעודת סל כהמלצתך. יועצי ההשקעות ממליצים במקרה כזה לא למכור עד שיהיו רווחים, מה דעתך ?

    השבמחק