חפש בבלוג זה

22.9.2009

תיק השקעות בישראל ?

במאי כתבתי על איזון תיק ההשקעות לפי גיל. זו רק שיטה אחת לאזן את תיק ההשקעות וכהמלצה כללית ובסיסית היא המלצה טובה. הפוסט מחודש מאי http://i-nvest.blogspot.com/2009/05/blog-post_25.html הביא כדוגמא את החובה שמתכוון המפקח על הביטוח להטיל על הגופים המוסדיים (אלה שמנהלים עבורנו את קרנות הפנסיה/ביטוחי החיים/קופות הגמל) לאזן את תיק ההשקעות הפנסיוני לפי גיל החוסך.

כעת אתייחס להבט אחר של התוכנית הזו והוא השוק המשוכלל. מי שקרא בפוסט הקודם העוסק בשוק משוכלל מבין שאם ישנה השפעה של שחקן בודד או קבוצת שחקנים מצומצמת על שוק ההון השוק אינו נחשב משוכלל ומודל ההשקעות שאני מציג בבלוג אינו יכול להתקיים. מה הקשר בין זה לבין החובה שהמפקח על הביטוח הולך להטיל על המוסדיים ?


הנה הקשר: לפני מספר ימים העביר איגוד קופות הגמל התייחסות לרעיון של המפקח לאזן את תיק ההשקעות הפנסיוני לפי גיל. אחת ההערות של האיגוד היתה שרוב החסכון הפנסיוני שייך למבוגרים בני 50 ומעלה. הגיוני. כי הם הספיקו להפריש הרבה במהלך שנות עבודתם. אז אם מנהלי הקרנות יחוייבו להוריד את הסיכון של המבוגרים (כי אין להם מספיק זמן להחזיר לעצמם הפסדים אם יהיו) הם יצטרכו למכור בבת אחת מניות (נכסים מסוכנים) ולרכוש בכסף אג"ח ממשלה (נכסים בטוחים). איגוד קופות הגמל מציין שמכירות של מניות בהקף כזה עלולות למוטט את השוק, כי לא יהיה מי שיקנה את כל המניות האלה. לכן המפקח יחליט כנראה להורות על מעבר לניהול התיקים לפי גיל בהדרגה במהלך שיתפרס על פני 5 שנים.

הערה: המוסדיים מושקעים בממוצע במניות ישראליות כ 90% מסך ההשקעה במניות. רק כ 10% בלבד מושקע במניות בחו"ל. לכן ההשפעה של מכירת מניות על ידי המנהלים המוסדיים על השוק בישראל תהיה גדולה. ההמלצה של המפקח על הביטוח למוסדיים היא לפזר יותר השקעות במניות בחו"ל.

מסקנה: השוק הישראלי די קטן ושחקנים גדולים יכולים להשפיע עליו. אם ישנם שחקנים שיכולים להשפיע על השוק הוא אינו משוכלל ומודל תמחור הנכסים CAPM אינו מתקיים.

המלצה: לפזר את החלק המסוכן (מניות) בתיק בנכסים מסוכנים על ידי השקעה ב"תיקי שוק" בחו"ל. אפשרי על ידי תעודות סל. זו המלצת המפקח לגדולים שטובה גם לנו הקטנים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה