חפש בבלוג זה

20.12.2009

אקטואליה: בנג'מין גראהם והשקעות ערך

שאלה: איך זה שאני כותב פוסט "אקטואלי" על בן אדם שמת לפני כשלושה עשורים ?

תשובה: בנג'מין גראהם הוא אבי נושא השקעות הערך וזה מאוד אקטואלי כאשר מטפלים בנושא.

בתחילת המאה שעברה היתה לבנג'מין גראהם חברת ברוקרים קטנה והוא השקיע את כספו וכספם של אחרים. היתרון שלו היה שהוא עבר את המיתון הגדול של ארה"ב בשנות העשרים של המאה שעברה והושפע מכך מאוד. בנג'מין גראהם כתב בשנות הארבעים ספר בשם: "המשקיע הנבון: ספר לייעוץ מעשי" (The Intelligent Investor: The Definitive Book on Value Investing. A Book of Practical Counsel (Revised Edition)) המסכם עשרות שנים של פעילותו בשוק ההון האמריקאי. הספר הזה, אין רלבנטי ואקטואלי ממנו לדעתי לנושא השקעות בכלל והשקעות ערך בפרט. אני חושש שאין תרגום לעברית של הספר ולכן אני ממליץ עליו כאן במקור באנגלית.


הגעתי אל הספר הזה בעקבות קריאה בספרה של אליס שרודר, "כדור השלג" (The Snowball: Warren Buffett and the Business of Life) האוטוביוגרפיה של וורן באפט. הסיבה שהתחלתי לקרוא את האוטוביוגרפיה "כדור השלג" זה כדי להבין איך התחיל האיש העשיר בעולם להרוויח מהשקעות. עניין אותי איך הוא עשה את המיליון הראשון. מספר בן 800 עמודים עניינו אותי ה 200 הראשונים. וורן באפט מספר שמה שהפיל לו את האסימון בנושא השקעות היה הספר הזה של בנג'מין גראהם. למרות שהספר נכתב בשנות הארבעים הוא עודכן על ידי בנג'מין גראהם מדי מספר שנים עד שנות השבעים. במהדורה האחרונה משנת 2003 הוסיף הכלכלן ג'ייסון צוויג הערות ועדכונים שלו בסיום כל פרק, המסבירות במילים ובדוגמאות מימנו אנו את הדברים.
לאחר שקראתי את הספר פשוט אין לי מה להוסיף. הכל כתוב שם. גראהם מחלק את המשקיעים לשני סוגים. משקיעים פסיביים, ומשקיעים יזמיים. הוא מבהיר חד משמעית שמי שאינו נמנה על אחד משני סוגים של משקיעים אלה הוא מ-ה-מ-ר.
משקיע פסיבי

להפתעתי מצאתי את שיטת ההשקעות שאני מתאר בבלוג הזה כשיטה המומלצת של גראהם למשקיע הפסיבי. משקיע פסיבי מוגדר על ידי גראהם כמשקיע שאינו מבין ואינו רוצה להתעסק יותר מידי בחפירה בדוחות של חברות וניתוח הביצועים הפיננסיים שלהן לעומת הענף בהן הן פועלות. אין לו זמן ורצון להתמודד עם החומר הזה אבל עדיין רוצה להנות מרווחים בשוק ההון ולו רק כדי להגן על חסכונותיו מהאינפלציה ומהעליה המתמדת ברמת החיים המאלצת אותנו להוצאות גבוהות יותר. גראהם ממליץ למשקיע פסיבי על התמקדות במדדים (שלא היו קיימים אז, ולכן הוא ממליץ על פיזור במשקל שווה לשווי השוק) ואיזון בין אג"ח בטוח (ממשלה או חברות בדרוג גבוה) לבין מניות במשקל של בין 25% ל 75% משווי התיק. מלבד בנושא של איזון התיק לפי מאה פחות הגיל (שצוויג מזלזל בו בהערותיו) אכן קלעתי לדעת גדולים.

משקיע יזמי

מה שגראהם כותב על המשקיע היזמי הוא לדעתי כל התורה כולה בנושא השקעות ערך. הוא מסביר שכדי להתייחס לחברה כלשהי ולהחליט האם כדאי להשקיע בה או לא, יש להסתכל על המהות של העסק של החברה ועד כמה הוא אכן שווה. לאחר שהחלטנו כמה העסק שווה, כל מה שאנחנו צריכים לעשות זה להסתכל על שווי השוק של החברה. אם הערכנו את הערך של החברה יותר מאשר שווי השוק שלה עם שולי ביטחון נדיבים, הרי שיש לנו הזדמנות קניה. בפרק 8 הוא נותן דוגמא מעולה: נניח שאנו שותפים בעסק קטן והשותף שלנו קוראים לו מר שוק. מר שוק הוא מני-דפרסיבי וכל יום מציע לנו עבור החלק שלנו בעסק מחיר אחר. היות ואנו שותפים בעסק, אנו יודעים בדיוק מה הוא שווה. כמה הוא מוכר כל יום, כמה רווח נוצר מהמכירות וכו'. אז יהיו ימים שמר שוק יהיה באופוריה ויציע לנו מחיר כזה טוב שנרצה למכור לו את החלק שלנו, ויהיו ימים שמר שוק יהיה בדיפרסיה וירצה למכור לנו את חלקו במחיר מציאה ויהיה לנו כדאי לקנות ממנו יותר חלקים מהעסק.

ספרים שהוזכרו בפוסט:


תגובה 1:

  1. הספר יצא עכשיו בעברית בהוצאת סיאל.
    אולי עדיין לא בחנויות (קניתי ברכישה מוקדמת) אבל בקרוב.

    השבמחק