חפש בבלוג זה

30.12.2009

אקטואליה: פטריק דרהי מבסס בעלות בהוט: פוסט שני בסדרה

שאלה: לפי הפוסט הקודם, ראינו שהמצב בחברת הוט אינו מזהיר. אז בעצם מה בעצם מחפש המשקיע פטריק דרהי בחברה ?

תשובה: אם קראתם בפוסט http://i-nvest.blogspot.com/2009/11/blog-post.html על תאוריית "בדלי הסיגריות" של וורן באפט, אז בטח ראיתם מהניתוח בפוסט הקודם ש"שכחתי" לנתח את החברה לפי התאוריה הזו. הנה הניתוח, שגם מסביר את כל העניין:


פטריק דרהי קנה למעשה רכוש קבוע בשווי של 5 מליארד ש"ח לפי מחיר מציאה של כ 3 מליארד ש"ח. הסבר: מהנתונים בפוסט הקודם רואים שערכו של הרכוש הקבוע הוא כ 5 מליארד ש"ח. המשקיע שילם בממוצע משהו כמו 3850 אג' למניה. יש להוט 76 מליון מניות. המכפלה נותנת כ 3 מליארד ש"ח. הנה לכם ארביטרז' במיטבו. לקנות ב 3 משהו ששווה 5. מה כולל הרכוש הקבוע ? את רשת השידור והטלפון הפרוסה בכל הארץ בעיקר. אלא מה ? הפחת על הרשת והציוד הטכנולוגי הוא כה גדול שאם מי שקונה לא יודע מה לעשות עם זה, הערך של הרכוש יקטן מהר מאוד הרבה מתחת ל 3 ...

אתמול התחילו להחשף בעתונות שמועות על התוכניות של פטריק דרהי עבור הוט. מה רואים ? שהרווח התפעולי תזרימי (EBITDA) של 34% הוא לא טוב יחסית לחברות כבלים אחרות. פטריק דרהי ששולט בחברות הכבלים של צרפת דרך חברת ההשקעות בתקשורת ALTICE יודע את זה טוב מאוד. בצרפת ה EBITDA שלו עומד על 50%. כדי להגיע ל EBITDA כזה צריך או להגדיל את ההכנסות או להקטין את ההוצאות. מהפוסט הקודם למדנו שבדוח השנתי 2008 ההנהלה צופה גידול בשוק של 1.5%. זאת אומרת שצד ההכנסות לא יגדל יותר מידי. אז צד ההוצאות יאלץ לעבור קיצוץ חד. השמועות בעיתונות אומרות שהקיצוץ יבוצע בעיקר על ידי הקטנת ההוצאות על תוכן ועל ידי התייעלות בנושא הרשת. ואז אם הוא יצליח להביא את הוט ל EBITDA כזה של 50%, דוח הרווח וההפסד של החברה צפוי להיות להערכתי בערך כזה:


ובקצב ריווחיות כזה יהיה הרבה הרבה הרבה יותר קל לעמוד בהתחייבויות, להתחיל לחלק דיבידנדים כדי להחזיר את ההשקעה ויותר מאוחר אף להגדיל את ההון העצמי. גם אם בדרך חלק מהחוב יצטרך להתפרס מחדש. זה לא משהו מסובך יחסית לביצוע. אז את זה הוא יודע ונאחל לו בהצלחה רבה.

הערה 1: הערכת שווי כזו הבונה את דוח הרווח וההפסד החזוי קדימה למספר שנים נקראת הערכת שווי בשיטת DCF (Discounted Cache Flow), כמו שכתבתי בפוסט http://i-nvest.blogspot.com/2009/11/blog-post_26.html .

הערה 2: בספר המשקיע הנבון The Intelligent Investor: The Definitive Book on Value Investing. A Book of Practical Counsel (Revised Edition), ממליץ בנג'מין גראהם להיזהר משימוש בלעדי רק בשיטה זו להערכת שווי לצורכי השקעה משום שהיא מתבססת על הערכת העתיד. סטיה מהתחזית יכולה להביא לשינוי מהותי בשווי העתידי. לכן בנוסף יש לבחון נתונים נוספים אותם הוא מפרט בספר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה