חפש בבלוג זה

26.1.2010

עצה מהאיש העשיר בעולם

וורן באפט פועל עד כה מעל חמישים שנה בשוק ההון ובגיל 78 הוא חי שליש מהזמן שארצות הברית קיימת. את כל ההון שלו, בערך 58 מיליארד דולר הוא עשה בעצמו בתקופה הזו. מאפס. והנה בסוף הספר האוטוביוגרפי שלו, הוא מסכם ונותן לנו לקח אחד שאפשר ללמוד מחייו. בעוד שהוא משקיע ערך ומחפש כל הזמן חברות ועסקים שמתומחרים בשוק בחסר, כאלה שאפשר לקנות אותם במחיר נמוך מהשווי האמיתי שלהם הוא כותב:

"אבל לאדם הממוצע לא כדאי לעשות זאת. לא. מניות הן הדבר שצריך להחזיק בטווח הארוך. הפריון יעלה והמניות יעלו יחד איתו. יש רק כמה דברים שאתה עלול לשגות בהם. האחד הוא לקנות או למכור ברגע הלא נכון. הדרך השניה להיהרג היא לשלם עמלות גבוהות. הדרך הטובה ביותר להמנע משני הדברים הללו היא לקנות קרנות מדדיות בעלות נמוכה ולאורך זמן. היו להוטים כשהאחרים פוחדים ופחדנים כשהאחרים להוטים, אבל אל תחשבו שאתם מסוגלים להערים על השוק. אם התעשיה האמריקאית תצליח לכל רוחבה במשך הזמן, מדוע לנסות למצוא את הפנינים הקטנות ולהאמין שתצליחו עוד יותר?" (מתוך: כדור השלג, מאת אליס שרודר, בתרגום אהרון רוזן, אלה בשן, דרורה בלישה, הוצאת מטר 2009).

ולזה אני קורא קנה, החזק ואזן. השיטה שאני נוקט בה ומתאר בפרוט במדריך לניהול השקעות. כשהתחלתי לכתוב את הבלוג לא תארתי לעצמי שהשיטה הזו כל כך נפוצה. עכשיו אני מוצא לה עוד ועוד סימוכין. וכעת, גם את הסימוכין אולי החשובים והמשמעותיים מכולם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה