חפש בבלוג זה

1.1.2010

טייס אוטומטי בהשקעות ערך

הטריגר שגרם לי לפרסם סדרה של פוסטים על השקעות ערך היה המייל הבא מקורא:

רציתי להגיב שבפרסום זה:
 http://i-nvest.blogspot.com/2009/06/blog-post_21.html השוואת את תיק השוק לתעודת סל "תל דיב 20" שהיא לא באמת תעודת סל "פונדמנטלית". רציתי להפנות את תשומת ליבך לשתי תעודות סל של הראל "Value" ו "פונדמנטלית". לגבי תעודת הווליו: הראל AlphaBeta מניות Value מספר נייר 5112586.

אם תבדוק תעודות סל הפועלות לפי שיטת ה VALUE בארה"ב לעומת תיק השוק, או אפילו את התעודה של הראל לעומת ת"א 100 או 25 (למרות שהיא לא פועלת מספיק זמן בשביל לחשוב על מגמה קבועה) אתה תראה כי השונות של תעודות הסל קטנה מתיק השוק, אך עדיין התשואות גבוהות יותר. אשמח מאוד לשמוע מה דעתך על זה, ואולי אף להתייחס לזה בבלוג?


תשובה
השקעות ערך הן השקעה סלקטיבית במניות שהערך-הפנימי-העמוק שלהן גדול משווי השוק שלהן. כדי לאתר כאלה מניות צריך לנתח חברות לעומק ועל פני זמן ולקחת בחשבון שיקולים משני סוגים: כמותיים (Quantitative) וערכיים (Qualitative). כתבתי על כך בפוסטים המתייחסים להשקעות ערך. את הנתונים הכמותיים ניתן לקחת מהדוחות. כיום זה די קל. בגיליון אקסל פשוט על מחשב בייתי ניתן לשמור בקלות את כל נתוני הדוחות הכספיים של כל חברה הנסחרת בבורסה על פני נניח 10 שנים אחרונות. את הנתונים הערכיים יש לדוג מדוחות ההנהלה (או מהכרות אישית/מקצועית עם החברה) במידה שבדוחות הכספיים ההנהלה מדווחת משמעותית על השוק בו פועלת החברה ועל הסיכונים והאיומים שיש לה מצד המתחרים ולעיתים אף מהרגולטור (=ממשלה) בהבט של חקיקה מגבילה. את זה אי אפשר להכניס לאקסל. עכשיו גם אם עשינו את כל המחקר הזה ברצינות ומצאנו מניה כזו, תמיד יש סיכון שלא לקחנו איזה נתון בחשבון או שמשהו בעתיד ישתבש והחברה לא תעמוד בציפיות.

לגבי שיטת AlphaBeta, כל כמה שחיפשתי וחפרתי באתר שלהם בדה-מרקר http://finance.themarker.com/f/AlphaBeta.jhtml?iHeight=1700&url=http%3A%2F%2Fwww.alpha-beta.co.il%2FPages%2FTheMarker%2Ftmdefaultnew.aspx  לא מצאתי את הקריטריונים שעל פיהם הם מכניסים וגורעים מניות למדד שלהם. הם טוענים שהם מבססים על מחקרים רבים של אקדמאים מומחים לכלכלה אבל חוסר שקיפות גורם לי אישית לחשדנות. לפחות שייתנו רפרנסים למחקרים האלה, איפוא התפרסמו ? מה היו השערות המחקרים ? איך נבדקו ההשערות ? מה מובהקות התוצאות שהתקבלו ?

זכור לי מלימודי הסטטיסטיקה, שלכל אוסף של נקודות על גרף, ניתן למצוא איזו שהיא פונקציה שמקשרת אותן בקרוב. השאלה תמיד היא מה יקרה בעתיד. האם אותה פונקציה סטטיסטית שקישרה נקודות על קו בעבר מנבאת גם את העתיד ? בכלל לא בטוח. בספר שאני ממליץ עליו, שלדעתי הוא ה"תנך" של השקעות הערך: The Intelligent Investor: The Definitive Book on Value Investing. A Book of Practical Counsel (Revised Edition) בעמוד 41 יש תת פרק בשם: From Formula to Fiasco. הוא מתייחס להשקעות ערך לפי נוסחה בקרנות של אושנסי שהחלו להסחר בארה"ב בנובמבר 1996. לאחר 3 שנים שתיים מארבע הקרנות שהשיק חדלו להסחר. רמז: לא בגלל התשואה הפנומנלית שהשיגו (-:. ארבע שנים אחר כך, הקרן שהשקיעה במניות Value עלתה ב 30% כאשר מדד S&P500 עלה ב 110%. את זה הוא מכתיר בהומור: ...What used to work on wall street (השלוש נקודות בסוף במקור) רוצה לומר מה שהיה לא בטוח שיהיה והוא גם מסביר למה. מומלץ לקרוא.

המשקיע הכי בולט של השקעות ערך הוא וורן באפט. הוא מעולם לא השקיע לפי נוסחה. היו לו אמנם כמה כלים ושיטות חשבונאיות לסינון ראשוני של מניות אבל בחירת המניות להשקעה תמיד נעשתה באופן פרטני על ידי לימוד החברה, הנהלתה והסביבה העסקית בה היא פועלת. אני חושב שבהשקעות ערך, אין קיצורי דרך. מי שמשקיע בשיטה זו חייב להיות בטוח בעצמו ובמה שהוא עושה. בגלל זה אני משקיע במדדים ורק לטווח ארוך.

לגבי התעודה הספציפית הראל 5112586, מה שמסתמן זה שמאז שהושקה באוגוסט 2009 הקרן עשתה כ 15% בעוד מדד תל-אביב 25 עשה כ 20% בתקופה זו. הסתייגות: לא מצאתי נתונים השוואתיים של הקרן לעומת המדד אז הסתכלתי בשני מקורות שונים. הסתייגות נוספת: ארבעה חודשים זה לא מספיק זמן, בטח שלא בהשקעות ערך. הקרן כמו שאמרת עדיין צעירה מאוד ואי אפשר לדעת מה תהיה תשואתה בטווח הארוך.

4 תגובות:

  1. אמנם זה לא נאמר במפורש אבל כל הסימנים מצביעים על כך שהבסיס של השיטה שלהם היא תיאוריה שנקראת CAPM - תיאוריה שמפתחיה זכו בפרס נובל עליה. אני לא יודע איזה מודיפיקציות עשו לה ואיך בדיוק הם מיישמים אותה. כמו שציינת, 4 חודשים זה בקושי משהו שאפשר למדוד אבל אם הם עובדים כמו שצריך זה משהו ששווה לעקוב אחריו.
    הערה נוספת: מדובר בקרן נאמנות ולא בתעודת סל, כלומר קח בחשבון דמי ניהול (1.6%)

    השבמחק
  2. אלי שלום, לא יתכן שהבסיס היא תאוריית CAPM. אם היו הולכים לפי התאוריה הזו, היו מקבלים בדיוק את המדד. ראה הסבר על התאוריה בפוסט http://i-nvest.blogspot.com/2009/05/blog-post_20.html.
    אם התבססו על התאוריה והכניסו בה שינויים, אז כל מה שאמרתי תקף. אני מעדיף שקיפות: איזה שינויים הוכנסו ? על איזה בסיס מחקרי ?
    שיטת קנה, החזק ואזן שאני מתאר בבלוג נותנת בחלק המנייתי של ההשקעה בדיוק את תיק השוק, ופועלת בדיוק לפי מודל CAPM.

    השבמחק
  3. לפי הדיבורים על אלפות וביטות אני די בטוח שזה כן CAPM אלא שבטוח ניסו לשפר אותו קצת. אפשרות אחת למשל: CAPM מניח שכל נכס מקבל פיצוי הוגן (תוחלת תשואה) על סיכון (שונות תוחלת התשואה). אם הם מחפשים מניות שהפיצוי שלהן על הסיכון גדול מכפי שהתיאוריה חוזה ומחזיקים בהן לאורך זמן, תיאורטית, ניתן להכות את המדד. אני מסכים איתך בהחלט שחסרה שקיפות ושארבעה חודשי מדידה לא מעידים על שום דבר. אם הקרן תהיה מעל למדד במשך שנתיים רצופות, נניח, אז ניתן יהיה לבחון אותה יותר לעומק. אני לא חושב שצריך לקפוץ עליה עכשיו אבל גם לא לפסול אותה. ודרך אגב מעל המדד - הכוונה יותר מ-1.6% מעל המדד (דמי הניהול שלהם)...
    חוץ מזה רציתי לומר שאני ממש נהנה מהבלוג שלך שאליו התוודעתי רק בימים האחרונים.

    השבמחק
  4. לגבי דמי הניהול אני מסכים בהחלט. להשיג יותר ממדד + 1.6% הולך להיות לחברים בהראל מאוד קשה. אולי יצליחו בשנה זו או אחרת אבל לאורך זמן...

    ברור לגמרי שהם מחפשים חברות שהן פחות מסוכנות ביחס לתשואה שלהן, מניחים שהשוק עד היום תמחר אותן בחסר ומקווים שלאורך זמן הערך שלהן יצוף. (דרך אגב, מי לא מחפש כאלה חברות ?) הבעיה היא שלדעתי אין שום דרך לעשות זאת על ידי נוסחה באופן אוטומטי. רק על ידי ניתוח פרטני של כל חברה לגופה כמו משקיעי ערך.

    למה קרן נאמנות לא יכולה להצליח בזה ? אני מכין על זה פוסט.

    השבמחק